Brazilie Nieuws: En als Lula nu aan de macht was?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: En als Lula nu aan de macht was?

Bericht door Redactie » zo mei 17, 2020 15:16

Brazilie Nieuws: En als Lula nu aan de macht was?
by Redactie


Afbeelding
De arbeiderspartij PT bestelde een peiling, te midden van de crisis van het coronavirus, om te weten hoe de bevolking denkt dat de situatie zou zijn, in de veronderstelling dat Lula president was.

Sinds de uitbraak van de pandemie in Brazilië, verlieten reeds twee ministers het ministerie van Volksgezondheid, stegen de cijfers van het aantal besmettingen en overlijdens aan een schrikwekkende...

Read more



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5053
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: En als Lula nu aan de macht was?

Bericht door quasimodo » ma mei 18, 2020 00:02

Een grotere populariteit als de president zonder noemenswaardig in beeld te zijn. Ik zie hier regelmatig beweren dat hij geen politieke factor meer is. Buiten het feit om dat hij zich niet meer verkiesbaar mag stellen lijkt me dat gelogenstraft. Ben wel benieuwd wat dit met de komende verkiezingen gaat doen. Ik denk dat Bolsonaro een groot probleem heeft zeker als Morro ook meedoet. Het is dan maar de vraag of hij van hem gaat winnen en als die stemmen verdeeld zijn zie ik hem zeker een kleiner deel van de stemmen hebben dan Haddad van de PT in de eerste ronde. Ik persoonlijk denk dat Morro een grotere kans heeft om een eventueel 2e ronde van de PT te winnen dan als Bolsonaro het mag opnemen. Misschien krijgen we nog een outsider die zich kandidaat stelt maar ik zou niet weten wie. En een militaire coup is altijd mogelijk in slechte economische tijden. Worden politiek interessante tijden voor Brazilië de komende tijd.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4743
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: En als Lula nu aan de macht was?

Bericht door Felix » ma mei 18, 2020 01:53

De naam PT is voor velen nog steeds een tegenreclame en de steun van lula aan een kandidaat zal ook al niet overal gunstig zijn voor de betreffende kandidaat, juist niet.

Het is jammer dat er nog steeds weinig figuren met charisma en leiderscapaciteiten naar voren komen maar het is nog vroeg.
Onder de gouverneurs zie je wel mensen met leiderscapaciteiten, bv. Flávio Dino van de Maranhão, Eduardo Leite van Rio Grande do Sul, João Doria van São Paulo en misschien Rui Costa van Bahia. De naam van PT senator uit Bahia Jaques Wagner wordt ook wel eens genoemd.

De enige die eigenlijk openlijk in campagne is voor de verkiezingen van 2022 is de huidige president. Ongebruikelijk vroeg, temeer omdat 2,5 jr. in de politiek een eeuwigheid is.

Een militaire coup is mogelijk, soms is er een dreigend klimaat voelbaar. Maar de vraag is hoe men dat zou moeten doen in deze tijd van internet en communicatie, terwijl men internationaal gezien een paria zou worden en zelfs figuren als Trump, afstand van de coupplegers zou moeten nemen. Het zou de economie ook sterk benadelen en daar is men gevoelig voor.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4123
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: En als Lula nu aan de macht was?

Bericht door borsjea » ma mei 18, 2020 02:32

Heeft de PT zich dan op één of andere manier laten horen tijdens de corona crisis? Ik krijg de indruk dat deze partij alleen maar zijn kop in het zand heeft gestoken terwijl er toch belangen van aanhangers te verdedigen waren. Het zou mij niets verbazen dat men naar afloop komt met het verhaal zo hadden wij dat gedaan, gebaseerd op de beste uitslagen van de eindonderzoeken. In de strijd tegen Lula zou de PT best nog wel eens samen kunnen zweren met Bolsonaro. De haat vanuit de PT richting Moro de zorgde voor een grote financiële aderlating van de partij weegt zwaarder dan het verlies van de afgelopen verkiezingen.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: En als Lula nu aan de macht was?

Bericht door Baiano » ma mei 18, 2020 13:44

De topic van het verhaal is "Zou Lula het beter gedaan hebben, mocht hij aan de macht zijn?". Misschien even omkeren: "Zou iemand het slechter gedaan hebben dan Bolsonaro?". De vraag werd niet gesteld. Hoeft ook niet, iedereen kent het antwoord al.

Wat de politiek betreft: de zwakte van Lula is net een tegenvaller voor Bolsonaro. Die heeft namelijk een sterke polarisatie nodig om overeind te blijven, zeker na het nieuws dat dit weekend bekend werd gemaakt door de krant Folha de São Paulo. Waar of niet waar, het ondermijnt zijn positie nog wat meer.

https://www1.folha.uol.com.br/poder/202 ... ador.shtml



Plaats reactie