Brazilie Nieuws: Covid-19: gevaarlijk moment

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Covid-19: gevaarlijk moment

Bericht door Redactie » zo jul 05, 2020 16:07

Brazilie Nieuws: Covid-19: gevaarlijk moment
by Redactie


Afbeelding
De Wereldgezondheidsorganisatie is erg bezorgd door de stappen die Brazilië ondernam om de handel en economie te heropenen. De top van de organisatie is bevreesd dat er een nieuwe piek in aantocht is met meer besmettingen en doden, het crisisscenario herhalend dat zich in de voorbije dagen afspeelt in de Verenigde Staten.

Leden van het team bij de WHO wijzen erop dat het moment in Brazilië...

Read more



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: gevaarlijk moment

Bericht door borsjea » zo jul 05, 2020 17:06

Alleen een vaccin kan Brazilië nog redden en dat duurt nog vele maanden. Gevoed door het fakenews en gedrag vd president is er een grote groep mensen die niet geloofd in de aantallen, het bestaan van covid19 of de ernst er van. Mensen die dit soort fakenews verspreiden brengen bewust het leven van velen in gevaar. De door de landelijke overheid beloofte testen blijven uit. Verkiezingen in zicht en de políticas geven meer vrijheden. Vrijheden gebasseerd op gegevens die zij zelfs kunnen manipuleren. Her en der zijn de gemeentelijke cijfers door regionale media vergeleken met de óbitos registraties vd cartórios met grote verschillen. Het ia nu ieder voorzich bescherm je zelf ga alleen voor het noodzakelijke de deur uit. Draag buitenshuis altijd een masker, reinig continu je handen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: gevaarlijk moment

Bericht door Progresso » zo jul 05, 2020 18:02

borsjea schreef:
zo jul 05, 2020 17:06
Alleen een vaccin kan Brazilië nog redden en dat duurt nog vele maanden.
In Sobral, een middelgrote plaats op ongeveer 150km van Fortaleza heeft 26% van de bevolking antilichamen tegen Covid-19. Dat is 3 maanden na de eerste zieke aldaar.

Fortaleza zit op 20%. Bij een bloedbank in Rio zat men 2 weken geleden ook al op een dergelijk percentage.

Ik vermoed dat Brazilië gewoon afstevent op groepsimmuniteit. De kille rekensom is dat je die zo'n beetje gaat bereiken bij 150.000 dodelijke slachtoffers.

De grote vraag echter of er inderdaad sprake is van groepsimmuniteit bij dit virus. Zo niet, dan ziet het er somber uit.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: gevaarlijk moment

Bericht door Baiano » zo jul 05, 2020 18:03

borsjea schreef:
zo jul 05, 2020 17:06
Gevoed door het fakenews en gedrag vd president is er een grote groep mensen die niet geloofd in de aantallen, het bestaan van covid19 of de ernst er van. Mensen die dit soort fakenews verspreiden brengen bewust het leven van velen in gevaar.
Klopt. Toen ik de beelden zag op de televisie, dacht ik net hetzelfde. Het is gewoon onvoorstelbaar, net als op de foto boven dit stukje zie je vrijwel niemand met een mondmasker. Zij wanen zichzelf onkwetsbaar. Dat kan zijn, maar de kans dat ze het virus oplopen en later overbrengen op iemand anders, is niet gering. En daar denken die feestneuzen niet aan. De Braziliaanse president draagt hier een loodzware verantwoordelijkheid in. Het valt te vrezen dat enkel de geschiedenis hem hiervoor zal verantwoordelijk stellen, maar dan is het telaat. Er kwamen nu al meer dan 63.000 Brazilianen om het leven; wie weet hoeveel er dat gaan zijn tegen het einde van 2020. Ik zou wel eens het werkelijke cijfer willen kennen, de oversterfte in verhouding met het normale aantal overlijdens, het werkelijke aantal doden door covid-19. Ik geloof ook niet in het officiële aantal; dat is volgens mij zwaar onderschat.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: gevaarlijk moment

Bericht door borsjea » zo jul 05, 2020 20:42

Baiano schreef:
zo jul 05, 2020 18:03
Zij wanen zichzelf onkwetsbaar. Dat kan zijn, maar de kans dat ze het virus oplopen en later overbrengen op iemand anders, is niet gering. En daar denken die feestneuzen niet aan.

Zelf niet tot de grote risico groep behoren, maar hoe zit dat thuis veel ouderen wonen bij hun kinderen/kleinkinderen in. Als dat niet het geval is worden vaak de boodschappen voor hun gedaan. Maar helaas delen ook deze figuren vaak het fakenews met de mensen die wel een risico vormen, een voor deze oudjes is echt en fake vaak moeilijker te onderscheiden.

Er kwamen nu al meer dan 63.000 Brazilianen om het leven; wie weet hoeveel er dat gaan zijn tegen het einde van 2020.
Denk dat dit aantal minimaal verdubbeld
Ik zou wel eens het werkelijke cijfer willen kennen, de oversterfte in verhouding met het normale aantal overlijdens, het werkelijke aantal doden door covid-19. Ik geloof ook niet in het officiële aantal; dat is volgens mij zwaar onderschat.
In het beging zijn vele zonder test begraven en ongetest is de status hooguit vermoedelijk covid-19 en kom je niet in de statestieken. Nu de overledennen mee tellen voor de bepaling vd fase vertrouw ik het nog minder lokale krant in mijn gemeente heeft de gegevens van het cartorio en de gemeente naast elkaar gelegd, bij het cartorio waren 40% meer gevallen geregistreerd.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: gevaarlijk moment

Bericht door joaninha » zo jul 05, 2020 21:50

Zijn er ook cijfers bekend over de oversterfte tijdens de pandemie in Brazilië? Net als in Nederland het geval was. Deze oversterfte was te wijten aan Covid19. Ik benieuwd of dat ook in Brazilië het geval is.
Ik denk ook dat Brazilië hard op weg is naar groepsimmuniteit. Als 30 % al besmet is geweest. Dan gaat vanzelf de Ro ook naar beneden.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: gevaarlijk moment

Bericht door quasimodo » zo jul 05, 2020 21:51

Als de verkiezingen maar door gaan. Als het virus zo blijft ontwikkelen is dit niet verstandig. Misschien stelt Bolsonaro ze wel uit dadelijk zeker als zijn populariteit blijft dalen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: gevaarlijk moment

Bericht door Felix » zo jul 05, 2020 23:34

Misschien stelt Bolsonaro ze wel uit dadelijk zeker als zijn populariteit blijft dalen.
Bolsonaro heeft geen bevoegdheid aangaande het al dan niet uitstellen van de verkiezingen. Daar hebben we het verkiezingstribunaal voor.

Omdat de stemlokalen vaak in scholen gevestigd zijn zou je de stemcomputers zoveel mogelijk op de speelplaats in de vrije lucht kunnen plaatsen in plaats van in de klaslokalen. Maar hoe moet dat dan met regen - van die open tenten?

Je zou verder misschien de verkiezingen over een week kunnen spreiden en stemmers gedurende die week ontvangen.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: gevaarlijk moment

Bericht door Baiano » zo jul 05, 2020 23:49

quasimodo schreef:
zo jul 05, 2020 21:51
Als de verkiezingen maar door gaan. Als het virus zo blijft ontwikkelen is dit niet verstandig. Misschien stelt Bolsonaro ze wel uit dadelijk zeker als zijn populariteit blijft dalen.
Bolsonaro beslist daar niet echt over, wel het parlement en het kiestribunaal. Deze week werd daar beslist dat die een maand opschuiven. I.p.v. 4 en 25 oktober (1ste en 2de ronde) wordt het nu 15 en 29 november. Het TSE (federaal kiestribunaal) ging akkoord. Zoals altijd in Brazilië, kan ook dit nog veranderen.
joaninha schreef:
zo jul 05, 2020 21:50
Zijn er ook cijfers bekend over de oversterfte tijdens de pandemie in Brazilië? Net als in Nederland het geval was. Deze oversterfte was te wijten aan Covid19. Ik benieuwd of dat ook in Brazilië het geval is.
Het totale aantal overlijdens in het jaar 2018 in gans Brazilië bedraagt 1.298.579, dat is een gemiddelde van 108.215 per maand. Er was in dat jaar geen sprake van een pandemie, gewoon normale overlijdens door ziektes, ongevallen, zelfmoorden of geweld, dingen die niet of weinig veranderden.

Zonet werden de nieuwe cijfers bekendgemaakt door het persconsortium. De cumul van het aantal doden door covid-19 bedraagt nu (zondagavond 05/07) 64.383. Het eerste dodelijke slachtoffer was in maart. We praten over 4 maanden. In principe zou dat ongeveer 16.000 per maand zijn (in werkelijkheid ging dat uiteraard in stijgende lijn), de oversterfte dus omdat die mensen (of een groot deel daarvan) nog altijd in leven zouden zijn mocht de pandemie niet bestaan hebben.

Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen overleden door de gevolgen van covid-19 maar niet opgenomen werden in de officiële cijfers om allerlei redenen, maar vooral omdat er wat anders vermeld werd op het overlijdenscertificaat (zoals 'Síndrome respiratória aguda grave' - ernstig acuut ademhalingssyndroom, niet zelden het gevolg van covid-19). Zeker in het binnenland van Brazilië zijn de cartórios niet altijd even betrouwbaar waardoor er een vertekend beeld ontstaat, een zogenaamde onderrapportage. Er overlijden ook meer mensen thuis dan in normale tijden. Om hoeveel gevallen van covid-19 het hier gaat, is niet duidelijk.

Op deze website kunnen statistieken opgevraagd worden m.b.t. overlijdens, tot 2018 als ik het goed heb.

https://sidra.ibge.gov.br/tabela/2684



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Brazilie Nieuws: Covid-19: gevaarlijk moment

Bericht door joaninha » ma jul 06, 2020 12:06

Als het klopt dat bijvoorbeeld 20% van de inwoners van Fortaleza al in contact is geweest, dan ben ik voorzichtig optimistisch. Hoe gek het ook mag klinken. Wanneer de grafiekjes tenminste zo doorzetten. Die vertonen nog geen dalende trend. De meeste besmettingen zijn vanaf half mei ontstaan. Nog 1.5 maand met deze snelheid kan dan al 40 % met het virus in contact geweest en zal groepsimmuniteit ontstaan.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Coronac ... zili%C3%AB



Plaats reactie