Brazilie Nieuws: Brazilië aanvaardt geen smeergeld meer

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Brazilië aanvaardt geen smeergeld meer

Bericht door Redactie » do okt 01, 2020 06:00

Brazilie Nieuws: Brazilië aanvaardt geen smeergeld meer
door Redactie


Afbeelding
Jair Bolsonaro gebruikte zijn sociale media om in te gaan tegen de verklaringen van de Amerikaanse democratische presidentskandidaat Joe Biden. Deze verdedigde, tijdens het debat met zijn tegenstrever Donald Trump, het zenden van financiële middelen om het Amazonegebied te vrijwaren, en dreigde met economische sancties indien de verwoesting niet ophoudt.

Bolsonaro schreef: “De Amerikaanse...

Lees meer



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië aanvaardt geen smeergeld meer

Bericht door quasimodo » do okt 01, 2020 11:19

Ik denk niet dat Bolsonaro zich economische sancties kan veroorloven. Als de reaal nog verder instort en de prijs van de rijst nog verder stijgt zal het heel lastig worden om president te blijven.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië aanvaardt geen smeergeld meer

Bericht door Felix » do okt 01, 2020 17:43

Een probleem van bolsonaro en velen die hem omringen is dat ze geen enkel idee hebben van buitenland, wat er speelt, van andere culturen en zienswijzen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië aanvaardt geen smeergeld meer

Bericht door Progresso » do okt 01, 2020 19:48

Dat was niet zo heel slimme uitspraak van Biden.

Bolsonaro, en ook komende presidenten moeten niet zwichten voor die fooitjes van hypocriete supermachten die een soort neokolonistische visie hebben op het soevereine Brazilië.

En een fooitje is het. De Amerikaanse regering gaat (hoogstwaarschijnlijk) en met volle steun van de Democraten de eigen luchtvaarmaatschappijen ondersteunen.

O, en het bedrag voor deze extreem veel uitstotende industrie? Je raadt het niet?

US$20 miljard.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië aanvaardt geen smeergeld meer

Bericht door Felix » do okt 01, 2020 21:38

hypocriete supermachten die een soort neokolonistische visie hebben op het soevereine Brazilië.

Het punt is dat het behoud van het Amazonewoud van belang is voor de hele wereld en als het niet goedschiks gaat dan moeten er op zijn minst sancties tegen Brazilië komen.

Trouwens, wat ook door Brazilianen zelf zo vaak vergeten wordt is dat de regens die Zuid-Brazilië een rijke landbouw mogelijk maken, in het Amazonegebied ontstaan. Behoud van het het woud is ook daarom al belangrijk. Flying Rivers: https://en.wikipedia.org/wiki/Flying_river



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië aanvaardt geen smeergeld meer

Bericht door Progresso » do okt 01, 2020 22:17

The United States, with the world’s largest commercial air traffic system, accounted for 202.5 million tons (23.5 percent) of the 2017 global CO2 total.
Bron: https://www.eesi.org/papers/view/fact-s ... production.

Je kunt niet een soeverein land bedreigen met armoede, want daar komt het gewoon op neer, maar zelf hypocriet ervoor zorgen dat je eigen welvaart op een zeer hoog niveau kan blijven door een van de meest vervuilende industrieën te ondersteunen.

De overige observaties die kloppen natuurlijk, maar Biden kan beter stoppen met dit soort chantage. Als dit soort chantage de nieuwe norm wordt dan hebben we niet veel te verwachten van een eventueel nieuwe president.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië aanvaardt geen smeergeld meer

Bericht door Felix » vr okt 02, 2020 00:01

Als dit soort chantage de nieuwe norm wordt dan hebben we niet veel te verwachten van een eventueel nieuwe president.
Ik denk dat we in elk geval niet veel van een eventuele nieuwe Amerikaanse president kunnen verwachten, jammer dat de Democraten niet een sterkere en vitalere kandidaat naar voren hebben kunnen schuiven. Het doet me aan Brazilië denken waar de oppositie ook niet uit de verf komt.

Ik ben het er ook mee eens dat de VS hun rechten in de hele wereld vér voorbij plegen te gaan en zich constant bemoeien met zaken die hen niets aangaan. Omdat ook zij weinig van andere volkeren begrijpen lopen hun interventies daarbij ook nog dikwijls mis en veranderen daarbij door hen gesteunde groepen regelmatig in vijanden.

Maar, de wereld moet m.i. wel druk uitoefenen voor een beter milieu en dat niet alleen in Brazilië maar ook in de VS, China, en waar dan ook. En daarbij hoort ook een politiek om de overbevolking af te remmen en terug te dringen want zij is de hoofdoorzaak van de ellende. Raar dat dat nooit op de agenda staat!



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië aanvaardt geen smeergeld meer

Bericht door Progresso » vr okt 02, 2020 02:25

Dit is het beste wat grote democratieën kunnen leveren blijkbaar. In Brazilië is het niet veel beter gesteld. In de EU, niet echt een toonbeeld van democratie, maar toch is het niet veel beter.

Voor Brazilië lijkt mij in ieder geval Trump beter dan Biden. Bolsonaro buigt wel voor Trump maar het uiterst zwakke optreden tijdens dat schreeuwdebat laat gewoon zien dat Biden gewoon niet tegen leiders als Boris Johson, Kim, XI, Putin, Bolsonaro, Assad, Maduro of Erdogan is opgewassen.

Trump lukt dat met zijn slechte manieren blijkbaar wel, tenminste ik zie de afgelopen jaren geen enkele Amerikaanse interventie, terugtrekkende troepen en het ontluiken van steeds meer vrede op deze wereld.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië aanvaardt geen smeergeld meer

Bericht door borsjea » za okt 03, 2020 00:08

En inmiddels is de VS in rep en roer, niet om de uitspraak van Biden maar de positieve corona test van Trump. Inmiddels is de president met de Marine One naar het Walter Reed militair ziekenhuis gebracht en hangen de boeing e6b mercury vliegtuigen, de vliegende commandposten in de lucht en dat allemaal voor een president met een griepje. Is een kuurtje chloroquina niet voldoende voor deze man, Bolsonaro doet er goed aan om Trump een corona pakket te sturen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Brazilië aanvaardt geen smeergeld meer

Bericht door Martinho » zo okt 04, 2020 20:37

Het werd eigenlijk al voorspeld: Trump moest weer een blik met verrassingen (geen verassingen) opentrekken om de aandacht weer op zichzelf te krijgen, want wat dat schreeuw"debat" ook duidelijk maakte, in ieder geval NIET wat hij bij herverkiezing voor plannen heeft.
Er worden nogal tegenstrijdige verklaringen afgegeven, en sommige dingen lijken zwaar aangezet toneel. Hij liep b.v. nogal kwiek naar die helikopter, voor een obese bejaarde die volgens later zeggen ademhalingsproblemen had of aan de zuurstof moest. Waarom een helikopter? Het ziekenhuis is vlakbij.
En dat terwijl het Witte Huis een compleet medisch behandelingscentrum heeft (of zijn die mensen ook weer ontslagen?)
In dat ziekenhuis is hij opeens zoveel beter dat hij een kwartier lang kan babbelen over hoe goed die artsen zijn. Dat lijkt op een bolsonarootje doen volgens mij.
Allen hij krijgt nu een mix van (niet vrijgegeven) experimentele medicijnen, waaronder remdecivir (dat elders wel gebruikt wordt voor levensbedreigende gevallen meen ik). Dat zet vast scheve ogen bij de nabestaanden van 210 duidend doden en wellicht ook de vele met moeite genezenden. Hoeveel dat er zijn weet ik niet, maar de effecten van het virus zijn nogal vaak niet mals. Ik weet dan ook niet hoe verstandig het zou zijn om over een paar dagen opeens weer te verschijnen en triomfantelijk te roepen dat het echt niet meer dan een griepje is, en dat de door hem persoonlijk uitgevonden geneesmiddelen prima werkten. Bij Bolsonaro werkte het, maar hoe dom is het publiek daar?

Wat Biden betreft: We mogen hopen (en bidden) dat hij die hele soap van tariefsverhogingen om anderen te pesten meteen van de baan haalt. Dat zal de economie weer goed doen, want zoals iedereen weet betaalt niet China het gelag (of maar een beetje), maar de Amerikanen zelf. En dan de diplomatieke banden met met name China weer een beetje herstelt. Het kan heus geen kwaad eens naar elkaar te luisteren, in plaats van schreeuwen. Want dat Trump die diktatorers "aan kan" waag ik toch zeer te betwijfelen, in ieder geval Putin niet.

Maar zoals ik elders al uitte: ik zie de hele situatie met enig pessimisme aan. Het gaat van kwaad tot erger, men staat echt op voet van oorlog tegenover elkaar en de volgende stap is een regelrechte burgeroorlog. Ik woon gelukkig niet in de VS (mijn zoon helaas wel: in Florida) maar ook in Brazilie lijkt het de volkomen verkeerde kant op te gaan. Dat komt er van: als je wind zaait zal je storm oogsten, maar al je haat zaait is de ellende niet te overzien.



Plaats reactie