EV fabriek BYD Bahia
Re: EV fabriek BYD Bahia
Ik weet het niet met dat lithium. Ik heb ook een paar aandelen in die business. Het is lang een hele hype geweest met enorme schaarste voorspeld, maar de laatste tijd zie je steeds meer berichten van betere en goedkopere batterijen zonder deze delfstof.
Re: EV fabriek BYD Bahia
Ik zou me nog geen zorgen maken. Ook veel nieuwe solid state batterijen die een hoge energie dichtheid, levensduur, korte laadtijd hebben en veiliger zijn, gebruiken Lithium als grondstof.
De rol van lithium is nog uitgespeeld.
https://www.change.inc/energie/solid-st ... acht-38654
Re: EV fabriek BYD Bahia
Dit jaar haalt BYD Tesla in als grootste elektrische auto producent. Als er geen handels barrier komt zullen veel automerken gaan verdwijnen zegt Musk. Zou een goede keuze zijn van BYD om in Brazilië te gaan produceren.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-01-25/
https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-01-25/
Re: EV fabriek BYD Bahia
In ieder geval voorlopig de goedkoopste oplossing voor de bevolking. En met een fabriek in Brazilië ook nog bereid tot geven van werkgelegenheid. Het is alleen de vraag of andere autofabrikanten de Braziliaanse markt dermate belangrijk vinden om op korte termijn de concurrentie tr willen aangaan en ook investeren in fabrieken in Brazilië. Anders zal gebrek aan concurrentie nog duurkoop betekenen voor de Braziliaanse consument.
Re: EV fabriek BYD Bahia
Het is inderdaad een risico voor de bestaande auto industrie. Maar als ze niet gaan investeren in het maken van E auto's in Brazilië, gaan ze zowiezo de boot missen. Brazilië is een hele grote groeimarkt die ze vast niet laten lopen.
Maar om Chinese E auto industrie niet binnen te laten om de bestaande fossiele auto industrie te beschermen is ook geen goed idee.
En ik denk dat Musk ook overdrijft. Hij wil zijn eigen hachje in de VS beschermen.
Autofabrieken zijn steeds meer pure assemblage fabrieken, vaak worden alleen nog de basisconstructie en motoren zelf geproduceerd. De rest wordt wereldwijd ingekocht. Als er een blokkade in het Suezkanaal is komen soms complete fabrieken stil te liggen.
China is ook geen echt goedkope lonen land meer. De zijn ook al druk bezig om hun arbeidsintensieve industrie te verplaatsen naar Ethiopië, Bangladesh etc.
Als Tesla niet in Brazilië gaat produceren, kan Brazilië ook import barrières gaan opleggen aan hun. De komst van BYD naar Brazilië kan een reden voor bedrijven als Tesla zijn om ook in Brazilië te gaan investeren.
Maar om Chinese E auto industrie niet binnen te laten om de bestaande fossiele auto industrie te beschermen is ook geen goed idee.
En ik denk dat Musk ook overdrijft. Hij wil zijn eigen hachje in de VS beschermen.
Autofabrieken zijn steeds meer pure assemblage fabrieken, vaak worden alleen nog de basisconstructie en motoren zelf geproduceerd. De rest wordt wereldwijd ingekocht. Als er een blokkade in het Suezkanaal is komen soms complete fabrieken stil te liggen.
China is ook geen echt goedkope lonen land meer. De zijn ook al druk bezig om hun arbeidsintensieve industrie te verplaatsen naar Ethiopië, Bangladesh etc.
Als Tesla niet in Brazilië gaat produceren, kan Brazilië ook import barrières gaan opleggen aan hun. De komst van BYD naar Brazilië kan een reden voor bedrijven als Tesla zijn om ook in Brazilië te gaan investeren.
Re: EV fabriek BYD Bahia
Tesla heeft juist gekozen voor een strategie om zoveel mogelijk zelf te maken en het grootste gedeelte van de supply chain maximaal in eigen hand te houden. Geen onafhankelijke dealers en nagenoeg alle componenten in eigen beheer maken. En toch zie je dat het ook daar fout kan gaan. Er hoeft namelijk maar één component uit China te komen en je kunt geen enkele auto uitleveren als er ergens iets mis gaat
Maar het maakt nogal wat uit of je met 5000 componenten afhankelijk bent van een perfect ingeregelde supplychain of met maar 100.
Die zijn er al. Maar hij kan gewoon in het vrije Argentinië produceren en de gehele Mercosur markt vanuit Argentinië bedienen.
Hoeveel autofabrikanten hebben zich in de afgelopen decennia al niet stuk gebeten op de Braziliaanse markt?
Ik denk dat Tesla heel bewust de Braziliaanse markt links laat liggen.
Re: EV fabriek BYD Bahia
De brandstof motor is een gedane zaak, in veel landen staat de uiterste verkoopdatum op 2035 maar kijkende naar de S-curve dan zal het wel eens in een groot aantal landen eerder gedaan kunnen zijn. Nieuwe ontwikkelingen en nieuwe modellen zullen we de komende jaren niet of nauwelijks meer zien en we zullen steeds vaker afscheid gaan nemen van bestaande modellen. Kijken we motor technisch dan is er eigenlijk al tientallen jaren geen echte spraken van ontwikkelingen. Ik denk dat de successen met de komst van de Dolphin velen hebben wakker geschud en zelfs BYD niet had verwacht dat de verkopen zo´n succes zouden zijn. Vanaf de introductie gemiddeld elke 2 minuten een auto verkopen is nog nooit gebeurt. Ben de afgelopen weken tijdens het wandelen of eerder bij het oversteken hier al meerdere dolphins tegen gekomen. De Dolphin Mini is inmiddels ook al in de haven van Vila Velha aangekomen en op diverse Facebook pagina´s zijn al foto´s gedeeld van het transport daarvan. Eind februari zal de introductie plaats vinden las zelfs een datum van 24/03. Het is niet allen BYD die een EV fabriek aankondigt, meerdere andere chinezen merken hebben dat ook al gedaan het zou mij niets verbazen als bij GWM eerder een EV van Braziliaanse boden van de band rolt als bij BYD.joaninha schreef: ↑za jan 27, 2024 15:10 Het is inderdaad een risico voor de bestaande auto industrie. Maar als ze niet gaan investeren in het maken van E auto's in Brazilië, gaan ze zowiezo de boot missen. Brazilië is een hele grote groeimarkt die ze vast niet laten lopen.
Maar om Chinese E auto industrie niet binnen te laten om de bestaande fossiele auto industrie te beschermen is ook geen goed idee.
En ik denk dat Musk ook overdrijft. Hij wil zijn eigen hachje in de VS beschermen.
Wat Ellon Musk betreft, kijkende naar zijn mensachtige robots die men al diverse handelingen kan laten doen dan denk ik dat daar de bederiging voor de werkgelegenheid zit. Zo´n robot kost Tesla ongeveer 10.000 dollar. Een robot wordt niet ziek, gaat niet op vakantie, draait buiten wat onderhoud om 24/7. Binnen een paar maanden tijd is de aanschaf al aan salaris terug verdiend.
Heb ooit eens percentages gezien/gehoord bij de traditionele merken ligt dat op zon 40/60 40% eigen productie rest van derden. Tesla zou op 60/40 staan en BYD in China 80/20.Autofabrieken zijn steeds meer pure assemblage fabrieken, vaak worden alleen nog de basisconstructie en motoren zelf geproduceerd. De rest wordt wereldwijd ingekocht. Als er een blokkade in het Suezkanaal is komen soms complete fabrieken stil te liggen.
China is ook geen echt goedkope lonen land meer. De zijn ook al druk bezig om hun arbeidsintensieve industrie te verplaatsen naar Ethiopië, Bangladesh etc.
Ook alleen assemblage levert werk op. nieuwe fabrieken zijn tegenwoordig wel zodanig geautomatiseerd dat er steeds minder arbeiders nodig zijn. Wat de oude Ford fabriek betreft daar werkte aan het einde ongeveer 4500 man, BYD kondigde eerst aan voor de jaar productie van 150.000 voertuigen ruim 5000 man nodig te hebben. Recent werdt het aantal van 10.000 man genoemd dus het lijkt er p dat BYD al snel naar de maximale productie van 300.000 voertuigen wilt gaan.
Recent zijn er een aantal nieuwe modellen aangekondigd oa een Pick-up waar denk ik gezien de populariteit hier toch wel belangstelling voor moet zijn.
Brazilië heeft 2022 zijn kans verspeelt wat een Tesla fabriek betreft. er was interesse in de zona franca van Belém. Mexico is hier voor in de plaats gekomen en wellicht gezien de handelsovereenkomsten tussen zowel Mexico en Zuid America en Mexico en de VS is dat ook een interessante strategische keuzen geweest. Helaas lijkt daar ook niet alles over rozen te gaan. Had men verwacht in 2023-Q2 met de bouw te beginnen en na 9 maanden te kunnen proefdraaien om end Q1-2024 te kunnen gaan produceren laten de bijna wekelijks geposte drone beelden nog geen ontwikkelingen in dat gebied zien. In Mexico zou men met de model 2 gaan beginnen en dat zou de grootste productie locatie worden. Nu is men inmiddels op een aantal andere locaties bezig om deze geschikt te maken. De model 2 gaat 25.000 dollar kosten, kijkende naar de omrekening vd BYD Dolphin 1:6 dan zou deze Tesla wel eens voor zo´n 150.000 real op de Braziliaanse markt kunnen komen als men interesse heeft in Brazilië.Als Tesla niet in Brazilië gaat produceren, kan Brazilië ook import barrières gaan opleggen aan hun. De komst van BYD naar Brazilië kan een reden voor bedrijven als Tesla zijn om ook in Brazilië te gaan investeren.
Re: EV fabriek BYD Bahia
In ieder geval een nieuwe datum voor de opening van de BYD fabriek in Salvador. Begin 2025.
Tot die tijd is de verwachting dat er iedere keer een boot met geïmporteerde autos uit China komt.
Ik denk na die tijd ook wel.
https://terrabrasilnoticias.com/2024/01 ... orer-no-1/
Tot die tijd is de verwachting dat er iedere keer een boot met geïmporteerde autos uit China komt.
Ik denk na die tijd ook wel.
https://terrabrasilnoticias.com/2024/01 ... orer-no-1/
Re: EV fabriek BYD Bahia
Overdracht van de fabriek door Ford aan de overheid van Bahia duurde langer dan eerder gepland. Bij de officiële persdag en de symbolische schep in het zand in November werdt al aangegeven dat de productie eind 2024 of begin 2025 zou gaan starten, weinig nieuws aan uitgebreid in het reguliere nieuws geweest zelfs met spotjes op de tv. Wellicht dat X op dat punt wat achter loopt.
Uiteraard zal er ook na aanvang van de fabricage nog steeds schepen van BYD deze haven aan doen, in Bahia kunnen niet alle modellen vd band rollen de waslijst aan modellen groeit nog steeds bij BYD en een aantal zal gewoon per boot komen. Daarna kan de boot naar Bahia doorvaren om een lading voor bv Europa op te halen.
Re: EV fabriek BYD Bahia
Hoe zit het trouwens met Renault in Brazilië? Bouwt die daar nog geen elektrische auto's? In Brazilië zie je veel Renaults die in Europa onder de naam Dacia op de markt zijn. Met name de politie rijdt veel in deze auto's . Dacia verkoopt in Nederland de goedkoopste E auto op dit moment. Voor zo'n 20 k €. Wel met een wat kleinere accu en bereik, maar voor het gemiddelde woon-werkverkeer in NL (en waarschijnlijk ook in Brazilië) ruim voldoende.quasimodo schreef: ↑za jan 27, 2024 11:35 Het is alleen de vraag of andere autofabrikanten de Braziliaanse markt dermate belangrijk vinden om op korte termijn de concurrentie tr willen aangaan en ook investeren in fabrieken in Brazilië. Anders zal gebrek aan concurrentie nog duurkoop betekenen voor de Braziliaanse consument.
Ik zag laatst in Fortaleza een kleine elektrische Renault rijden, dus ze worden er wel op de markt gebracht.
Re: EV fabriek BYD Bahia
De Dacia Spring /Renault E-Kwid is een Dongfeng E1 en komt nog volledig uit China. De Renault fabriek in São José dos Pinhais in de regio Curitiba heeft wel aangegeven de E-Kwid hier te willen produceren maar vermoedelijk zorgen de tegenvallende verkopen dat dit nog niet gebeurd. Bij de E-Kwid/ spring heeft Renault niet voor de meest optimale ontwikkeling gekozen, het bestaande model voorzien van electro motor en accu is niet de beste oplossing.joaninha schreef: ↑ma feb 19, 2024 13:34 Hoe zit het trouwens met Renault in Brazilië? Bouwt die daar nog geen elektrische auto's? In Brazilië zie je veel Renaults die in Europa onder de naam Dacia op de markt zijn. Met name de politie rijdt veel in deze auto's . Dacia verkoopt in Nederland de goedkoopste E auto op dit moment. Voor zo'n 20 k €. Wel met een wat kleinere accu en bereik, maar voor het gemiddelde woon-werkverkeer in NL (en waarschijnlijk ook in Brazilië) ruim voldoende.
Ik zag laatst in Fortaleza een kleine elektrische Renault rijden, dus ze worden er wel op de markt gebracht.
Renault en de gemeente Curitiba hebben jaren geleden al een overeenkomst getekend om in de stad Curitiba een electrische deelauto project te starten ook daar zit nog weinig beweging in.
In São José dos Pinhais wordt wel de Sandero en Logan geproduceerd.
Kijkende naar de recente aankondiging vd electrische Renault 5 en de media reacties dan zie ik daar meer toekomst in.
In São José dos Pinhais worden wel de Logan en Sandero geproduceerd.
https://www.noticiasautomotivas.com.br/ ... ao-brasil/
Re: EV fabriek BYD Bahia
De BYD mini is de afgelopen weken volop in het nieuws geweest. 28/02 was de officiële lancering wat bij velen toch een teleurstelling gaf als het om de prijs ging. Werd er wekenlang een prijs van net geen 100K genoemd blijkt dit nu 115K te zijn. Op een BYD Facebook pagina geven al velen aan dat ze hun pre-order cancelen.
De Dolphin Mini zal ook volgend jaar in Brazilië vd band gaan rollen.
https://autoesporte.globo.com/carros/ca ... -vem.ghtml
De Dolphin Mini zal ook volgend jaar in Brazilië vd band gaan rollen.
https://autoesporte.globo.com/carros/ca ... -vem.ghtml
Re: EV fabriek BYD Bahia
Die fabriek van BYD is ook blijkbaar (geheel volgens verwachting overigens) ook nog niet rond.
https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2 ... gn=twfolha
https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2 ... gn=twfolha
Re: EV fabriek BYD Bahia
Voorlopig wordt er nog geen BYD in Bahia geproduceerd en wordt er nog geen cent van die beloofde 3 miljard geïnvesteerd.
Als ik onderstaand bericht mag geloven heeft Ford al productiemiddelen gewoon laten staan. Niet dat je er ook maar iets aan hebt.
Ik denk dat BYD de Braziliaanse markt lekker aan zich voorbij laat gaan en eigenlijk wel blij zijn dat een volstrekt onbekende autofabrikant een claim op het terrein kan leggen.
https://www.bnews.com.br/noticias/polit ... acari.html
Als ik onderstaand bericht mag geloven heeft Ford al productiemiddelen gewoon laten staan. Niet dat je er ook maar iets aan hebt.
Ik denk dat BYD de Braziliaanse markt lekker aan zich voorbij laat gaan en eigenlijk wel blij zijn dat een volstrekt onbekende autofabrikant een claim op het terrein kan leggen.
https://www.bnews.com.br/noticias/polit ... acari.html
Re: EV fabriek BYD Bahia
De BYD Dolphin mini gaat bijna 20% meer kosten als verwacht. De prijs onder de RS100.000 gaat met geen mogelijkheid lukken en de instapper kost nu RS115.800.
Hetzelfde model gaat in Europa over de toonbank voor €12.500 (~RS70.000).
https://www.automaistv.com.br/destaque/ ... rustrante/
Hetzelfde model gaat in Europa over de toonbank voor €12.500 (~RS70.000).
https://www.automaistv.com.br/destaque/ ... rustrante/
Re: EV fabriek BYD Bahia
Onzin niet te koop hier en in geen land met hoge veiligheidseisen aan auto's:Hetzelfde model gaat in Europa over de toonbank voor €12.500 (~RS70.000).
https://www.autovisie.nl/nieuws/byd-dol ... 8700-euro/
Re: EV fabriek BYD Bahia
Wat is er dan mis met de veiligheid van dit merk welke in de Euro NCAP veiligheids testen steeds de volledige 5 sterren weet te halen? Menig Europees merk mag blij zijn 3 sterren te halen.
Ook in een aantal Europese havens kwamen de afgelopen dagen schepen van BYD aan die per haven zo'n 3 duizend BYD mini aan de wal brachten.