Pagina 9 van 9
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: ma apr 08, 2024 11:46
door quasimodo
en het komt er op neer dat de keuze volledig vastligt in een model waar tot op de dollar nauwkeurig de exacte locatie van een distributiecentrum of fabriek wordt bepaald.
Ik heb anders vaak genoeg gezien dat de locale bestuurders onder druk worden gezet door grote bedrijven met verschillende locatie mogelijkheden die soms zelfs de landsgrenzen overschrijden om maar de beste deal te bewerkstelligen.
Tegenwoordig is dit wat minder in Nederland want de locaties zijn zeer beperkt. En mag je al blij zijn dat je een locatie vind waar ze je op het stroom en waternet kunnen aansluiten in een gebied waar er nog voldoende arbeidspotentieel voorhanden is. Zeker voor distributie centrums die vaak veel goedkope arbeidskrachten nodig hebben en tevens zorgen voor veel verkeersdrukte.
Maar in Brazilië is dit nog wel anders omdat ze veel plek hebben en nog over voldoende arbeidspotentieel beschikken.
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: wo sep 25, 2024 20:11
door borsjea
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: wo sep 25, 2024 21:01
door Progresso
Dat is echt een huzarenstukje. Zeker als je bedenkt dat alle Europese en Amerikaanse autobouwers de regering een wortel voorhouden met zogenaamde miljardeninvesteringen in 2029 en duizenden directe en indirecte arbeidsplaatsen. Neem een voorbeeld aan BYD die in twee jaar de boel draaiende krijgt.
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: zo okt 06, 2024 20:29
door joaninha
Het lijkt wel op dezelfde manier zoals BYD in Hongarije een nieuwe autofabriek uit de grond stampt. Alles komt rechtstreeks uit China aan in containers. Zo' n 200 containers per dag met materialen voor de nieuwe fabriek die door Chinese bouwteams in elkaar wordt gezet. Een zeer geoliede logistieke operatie. Eind vorig jaar is besloten om de nieuwe fabriek te bouwen en volgend jaar zullen de nieuwe auto's al uit dr nieuwe fabriek rollen.
Volgens mij hebben ze in China complete nieuwe fabrieken in bouwpakket op de kade staan die ze snel overal ter wereld naartoe kunnen verschepen en bouwen zodra de bouwbeslissingen en vergunningen klaar zijn. Als je zo groot bent kan dat. Je kunt besluiten om zo' n fabriek die klaarligt in onderdelen eerst op die plek te bouwen waar het op dat moment het beste uitkomt.
https://hungarytoday.hu/byd-plant-ready ... s-arrives/
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: zo okt 06, 2024 22:09
door joaninha
En ook CATL is druk bezig met de bouw van een giga batterij factory in Hongarije die in fases naar een productie gaat van 100 Gigawatt per jaar. Die gaat volgend jaar ook in productie. Afnemers van de batterijen zijn o.a. Mercedes en BMW.
Er komen zo'n 3000 mensen te werken en misschien uiteindelijk 8000-9000 mensen.
https://global.chinadaily.com.cn/a/2024 ... c648c.html
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: vr okt 25, 2024 18:47
door Progresso
Ik dacht al, waarom duurt het zolang dat BYD wordt geconfronteerd met de fameuze Braziliaanse bureaucratie.
https://br.investing.com/news/stock-mar ... ao-1374722
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: za okt 26, 2024 15:36
door quasimodo
En die hebben nog meer dan genoeg ambtenaren. In Nederland moet je tegenwoordig op alles wat door de overheid geregeld moet worden lang wachten.
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: vr nov 15, 2024 13:26
door borsjea
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: ma dec 02, 2024 23:04
door borsjea
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: ma dec 02, 2024 23:32
door Progresso
Mooi joh, hoe je door zo'n persbericht helemaal op het verkeerde been wordt gezet. Het leek me al extreem stug dat BYD dit jaar al ging produceren. En wanneer dat volgend jaar gaat gebeuren is ook nog niet duidelijk.
Men is inderdaad bijna klaar met de productiehallen. Daar worden een paar honderd Chinezen voor ingezet die onder redelijk bizarre omstandigheden moeten werken, maar goed.
Maar voorlopig wordt er nog geen BYD geproduceerd. Men verwacht in maart klaar te zijn met de fabriek en gaat dan beginnen met het assembleren van de halffabrikaten die allemaal uit China worden geïmporteerd. In het artikel wordt het wel genoemd maar niet uitgelegd en wie niet bekend is met de terminologie die in productie wordt gebruikt kan denken dat het om een echte autofabriek gaat..niets is minder waar. Het gaat om "semi-knock-down productie". Dat is niets anders dat de onderdelen in China worden geproduceerd en hier per container worden verscheept. Het gaat dan om een complete auto die in onderdelen wo er verscheept. De complete battery packs, de vier deuren, de voor ophanging en de achterophanging, de elektromotoren, de kabelbomen en de twee zijkanten.
Waarschijnlijk zullen de vier banden wel lokaal gesourced worden, hetzelfde geldt voor de ruitenwisser vloeistof.
Al die complete onderdelen worden dan hier in die montagehal door robots in elkaar gezet en dan op de Braziliaanse markt verkocht.
In het artikel staat ook geen datum wanneer ze echt autos hier gaan produceren.
Wat een deal.
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: di dec 03, 2024 19:45
door quasimodo
Als je ergens een assemblage hal wordt neergezet, wordt er altijd gekeken waar ze de assembleren spullen het goedkoopste kunnen betrekken. En als je de lonen in Zuid-Amerika bekijkt zal er best locale concurrentie op diverse onderdelen ontstaan.
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: di dec 03, 2024 21:14
door Progresso
quasimodo schreef: ↑di dec 03, 2024 19:45
En als je de lonen in Zuid-Amerika bekijkt zal er best locale concurrentie op diverse onderdelen ontstaan.
Voorlopig worden allen de autobanden en ruitenwisservloeistof lokaal betrokken. En natuurlijk een paar hulpkrachten en de benodigde elektriciteit. Echt heel veel toegevoegde waarde zit er niet in voor Brazilië.
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: di dec 24, 2024 00:59
door Progresso
163 slaven bij BYD bevrijd.
Nou, dan zal de oplevering van die fabriek ook wat langer duren.
https://g1.globo.com/ba/bahia/noticia/2 ... ampaign=g1
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: di dec 24, 2024 03:32
door quasimodo
Ik mag het hopen. In Nederland sluiten ze dan de boel voor een tijdje totdat het op orde is. Al is de pakkans wel klein met de 33 inspecteurs die nog niet wegbezuinigd zijn door Rutte bij de arbeidsinspectie.
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: di dec 24, 2024 16:37
door Progresso
Ach, @quasimodo, al zou je 300.000 arbeidsinspecteurs hier rond hebben lopen.
De CEO van BYD Brazilië is Alexandre Baldy. Alexandre Baldy was ex-minister onder president Temer (die Dilma opvolgde na haar impeachment).
Nou zat Alexandre ook duimendik in het Lava Jato corruptieschandaal. Hij is door lagere rechters veroordeeld voor het aannemen van smeergeld. Gelukkig hebben we daar het geweldige hooggerechtshof die in de zoveelste Lava Jato rechtszaak het proces annuleert omdat het in de.verkeerde jurisdictie gevoerd zou zijn. Herkenbaar.
Nou heeft Alexandre wel meer op zijn kerfstok.
Nou, die Chinezen hebben hun executive search uitstekend gedaan. Nergens ter wereld zou iemand met het criminele profiel van Alexandre ook maar een kans maken om de positie van CEO te bekleden. Gewoon ondenkbaar. Maar in Brazilië is dit het ideale profiel.
https://www.terra.com.br/noticias/brasi ... 0z9fj.html
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: zo dec 29, 2024 01:20
door Progresso
Nou, rie fabriek gaat nooit en te nimmer in maart de eerste autos assembleren.
Zo'n fabriek uit het niets bouwen in zo'n korte tijd kan alleen maar als je een zeer goed ingewerkt team hebt.
China za wederom niet erg blij zijn met deze actie van Brazilië. Reken maar dat dit Chefsache is.
Het zou mij niets verbazen als China importheffingen gaat leggen op Braziliaanse producten.
https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2 ... -byd.shtml
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: wo jan 08, 2025 13:34
door Progresso
Om die fabriek in 2025 operationeel te krijgen had BYD dus 500 Chinezen ingevlogen. Van 163 weten we dat ze als slaven werden behandeld.
BYD zal nu zijn toevlucht moeten zoeken tot lokale aannemers. Die mogen de fabriek afbouwen. Alleen gaan die de IKEA instructies in het Chinees begrijpen?
https://www.infomoney.com.br/business/b ... itora/amp/
Re: EV fabriek BYD Bahia
Geplaatst: do jan 09, 2025 01:44
door joaninha