Electrische bussen in Brazilië

borsjea
Berichten: 4848
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door borsjea »

VDL is in mijn ogen de grote constante mbt problemen met nieuwe bussen. Al tientallen jaren bij elke introductie van een nieuwe bus van welke merk dan ook zijn er in Nederland problemen geweest of zijn ze er nog. Op dit moment ook bij electrische bussen van een merk waar er in 700 steden al bussen van rond rijden. In vrijwel alle gevallen in Nederland was VDL verantwoordelijk voor de opbouw.
borsjea
Berichten: 4848
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door borsjea »

En niet alleen personen auto fabrikanten vestigingen zich in Brazilië. 3 fabrikanten van autobussen en andere zwaardere voertuigen willen zich hier vestigen.

https://www.mobiauto.com.br/revista/as- ... ricos/3199
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 7118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door quasimodo »

Je ziet dat bij de overheid al de projecten problemen ondervinden ook bij vervoer zoals bussen en treinen. Als jij als particulier bedrijf een bus of iets dergelijks uitzoekt kijk je naar wat je te besteden hebt en zoek je een model uit wat naar je behoefte voldoet naar eerst gekeken te hebben of dit model problemen heeft bij andere klanten.

Bij de overheid moeten ze verplicht een opdracht in de markt zetten. Dan moet er ingeschreven worden en vergeleken worden op basis van aangeleverde specificaties. Een zege voor eerlijke concurrentie en tegengaan van corruptie. Een hel voor kwaliteit en verwachtingen van het eindproduct.

En hierdoor zijn er vaak problemen. VDL doet het de laatste jaren redelijk. Maar recent ging er een nieuwe busbouwer Ebusco bijna aan onderdoor. De airco voldeed niet bij een project. De onderaannemer die dit geleverd had kon de kosten die dit meebracht niet vergoeden. De rechter zegt terecht dat Ebusco verantwoordelijk is voor de gehele bus. Dus wat een mooi verdiend project leek te zijn bleek een nachtmerrie voor zowel het bedrijf als de afnemer van de bus. Er zitten heel veel nieuwe kleine en grote spelers in de markt dat geeft regelmatig problemen zeker omdat opdrachtgevers vaak net iets anders willen en er weinig standaard producten zijn.
borsjea
Berichten: 4848
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door borsjea »

Wetsvoorstel in de maak om diesel bussen te gaan vervangen door electrische bussen.

https://noticias.r7.com/brasilia/discus ... e-13032024
borsjea
Berichten: 4848
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door borsjea »

Ik heb deze bus gisteren bij een bezoek aan de Smart City beurs mogen aanschouwen.

https://diariodotransporte.com.br/2024/ ... -curitiba/
borsjea
Berichten: 4848
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door borsjea »

borsjea
Berichten: 4848
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door borsjea »

borsjea
Berichten: 4848
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door borsjea »

borsjea
Berichten: 4848
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door borsjea »

Progresso
Berichten: 10424
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door Progresso »

Brazilië 17 juli 2024: passagier maakt voor het eerst gebruik van een elektrische bus.

China, Nederland, en vele andere landen: 17 juli 2024: rijden er nog dieselbussen in het OV?

Maar goed, het begin is er. Brazilië kan profiteren van de fors lagere prijzen die nu op de Braziliaanse markt komen. Dat de winst uiteindelijk in het buitenland terecht komt is bijzaak. Dat de engineers hun heil elders zijn gaan zoeken is een klein detail. Dat de heleboel gefinancierd wordt met Chinees geld, Ach joh, who cares en dat we Putin in het zadel houden door massaal Russische diesel te importeren is iets waar we het maar niet over moeten hebben.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 7118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door quasimodo »

Progresso
Berichten: 10424
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door Progresso »

Van al die 8000 bussen rijden er ongeveer 5000 in het Nederlandse openbaar vervoer. Op 1 januari reden er 1853 daarvan op electriciteit. Dat zullen er nu rond de 2300 zijn. Ieder jaar worden er 800 vervangen en afgesproken is dat er geen nieuwe dieselbussen meer worden aangeschaft. De laatste dieselbus gaat er denk ik over vier jaar uit.

Ter vergelijk. In Fortaleza wordt pas op zijn vroegst over vier een aanvang gemaakt met het verplicht stellen van electrische OV bussen.

Tot die tijd zitten de stad in de herrie en stank en een veel te hoge energierekening.

Dat was allemaal niet nodig geweest. Diverse bussenbouwers zijn de afgelopen vijf jaar op bezoek geweest, daaronder ook twee Nederlandse.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 7118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door quasimodo »

Waar jij nu electrisch noemt van 1853 staat bij dat er hierin ook door jouw verfoeide hybride voertuigen onder vallen. Al zal dit een klein aandeel zijn vermoed ik.

En je kunt wel eerst suggereren dat er in Europa geen dieselbussen meer gebruikt worden in het OV terwijl het merendeel dit nog is. En nu weer een willekeurige aantal van 4 jaar noemen terwijl de levensduur van een Nederlandse stadsbus zo rond de 12 jaar ligt voordat hij vaak een tweede leven krijgt in het buitenland, maar je zou je eerst ook eens kunnen verdiepen in een onderwerp voordat je iets roept.

Zoals bijvoorbeeld dit artikel:

https://www.rabobank.nl/kennis/d0113600 ... eselbus-in

En ik geloof best dat Brazilië in deze wat achterloopt en Fortaleza met zijn PT bende helemaal de hel is. Maar ik zie daar met mijn eigen ogen met name tussen de diverse steden steeds meer en sneller bussen vervangen worden door luxe exemplaren. Tevens zie ik andere leden steeds meer berichten delen van Electrische bussen in Brazilië en investeringen in elecrltrische busbouwers.
Progresso
Berichten: 10424
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door Progresso »

Gaan we weer. Geen idee welk punt je probeert te maken. Wil je dat ik bij iedere bijdrage de cijfers tot op de laatste komma correct heb. Volgens mij gaat het er om dat Brazilië bewust achterloopt op dit terrein en Nederland, EU en China juist voorop. Heeft niets te maken met rijk of arm, maar alles met keuzes, simpele rekensommetjes en een heel klein beetje kijk op wat er in de wereld gebeurt.

Uit je artikel:

"Nederland is koploper in de elektrificatie van het vervoer. In 2022 was al 5,8 procent van alle personenauto's elektrisch. Bij stadsbussen gaat het zelfs om 27 procent van het totale bussenpark"

Dan pakken we er maar iemand bij die er verstand van heeft.
https://www.wattisduurzaam.nl/37989/ene ... he-bussen/

Al die cijfers kloppen gewoon. Begin dit jaar 1800 stads en streekbussen, nu iets van 2300, volgend jaar rond dit tijdstip 3200, het jaar daarop 4300 en dan begin 2028 is alles op batterij.

Sinds 2020 zat Nederland voor nieuwe stadsbussen al op 80% electrische stadsbussen. De vervoerders rijden 8 jaar met een bus, daarna gaat die eruit. De streek vervoerders kwamen iets later omdat daar nog geen aanbod was. Bij de stadsbussen zal over een kleine vier jaar de laatste dieselbus rijden. Bij het streekvervoer 2 jaar later.

Maar het zou zomaar kunnen dat met de huidige batterijprijzen de dieselbussen versneld uit de vloot gaan. Voor de busondernemingen telt maar één ding, kosten per kilometer. Er wordt ongeveer de helft op de energierekening bespaard, onderhoud is fors goedkoper en de chauffeurs zullen ook wat tevredener zijn met een stille wagen.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 7118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door quasimodo »

China, Nederland, en vele andere landen: 17 juli 2024: rijden er nog dieselbussen in het OV?
Als je dit zegt impliceer je gewoon dat dit zelden of nooit het geval zou zijn. En zelfs daar rijden ze nog met 3/4 dieselbussen. Terwijl voorheen Nederland het beste jongetje van de klas was in 2020. En als argument om Brazilië dan nog meer in een kwaad daglicht te zetten gebruik je het argument dat het in Brazilië pas over 4 jaar verplicht wordt. In Nederland is het ook niet verplicht en zijn er doelstellingen waarvan de eerste pas is in 2030. En dit niets zegt of een land niet sneller gaat i.v.m bijvoorbeeld gunstigere brandstof kosten.
Heeft niets te maken met rijk of arm, maar alles met keuzes, simpele rekensommetjes en een heel klein beetje kijk op wat er in de wereld gebeurt.
Dan zal ik het anders zeggen. Dit heeft alles te maken met de kijk op de wereld en het bijbehorend rammelen van de subsidie pot i.c.m regelgeving. Iets wat in rijke landen wat makkelijker in de begroting past dan bij andere. En in Nederland is er grote kritiek op gekomen dat dit gidsland willen zijn wel heel veel geld kost t.o.v met maar beperkte kosten en dito resultaten bij de ververkiezingen. Ze willen de rijen korter bij de voedselbank en als je gaat electrificeren wel gewoon aangesloten kunnen worden op het stroomnetwerk. Dus minder geld ernaartoe en betere keuzes van de inzet van het beperkte overheids budget.

En dan heb je in Nederland nog gebieden waar ze met regels proberen af te dwingen dat alles sneller gaat. Met name in het stadscentrum. En daar krijgen ze van die gemeente dan extra subsidies. En dat werkt in veel gebieden goed op een paar grote steden na zijn de streekvervoerders namelijk dezelfde als die in de provincie. Die gebruiken de mogelijkheid om hun algemene doelstelling om een bepaald deel van de vloot te electrificeren te combineren met hun vrije keuze welke bussen. Voor het milieu is het wat minder omdat een stadsbus minder km maakt, maar er wonen meer mensen dus er genieten er meer van de schone lucht. Het aangevoerde geluidswinst valt helaas tegen omdat dit alleen helpt bij het optrekken en daarna nauwelijks te horen is en je meer afhankelijk bent van het wegdek. De grootste steden hebben dit voordeel niet i.v.m een eigen OV bedrijf. Daar is de bodem van de schatkist al bereikt in heel progressieve gevallen zoals Amsterdam. En hierdoor heeft de plaatselijke vuil ophaal dienst maar besloten ondanks dat ze maar een zeer beperkte tijd zijn te gebruiken nieuwe dieseltrucks aan te schaffen.

En dan kan je wel historische cijfers gaan combineren, met een heel optimistisch verhaal van 4 jaar geleden. En daarop ons dit als feiten te presenteren hoe de situatie er over 4 jaar gaat uitzien. En dat Brazilië zal achterblijven. Er zitten nogal wat haken en ogen aan.

In Nederland gaat de subsidie kraan een heel eind dicht als je de nieuwe regering hoort. De diepe zakken die ons beloofd zijn door de vorige, en die naar mijn ogen aan verkeerde zaken en dus wanbeleid al een stuk minder diep zijn geworden, blijken ook nog eens altijd minder diep te zijn geweest. En vooral gedraaid te hebben op de verkeerde aanname van gratis of goedkoop geleend geld. Vergelijkbaar met Brazilië.

Verder is de infrastructuur er niet om de bussen te laden en moet dit eerst geregeld worden lijkt me. Net zoals in Brazilië.

Dan is de beschikbaarheid er niet. Genoeg busbouwers met volop orders maar geen onderdelen vanuit metname China. Brazilië zal hier wel eens een toekomstig voordeel te kunnen behalen. Er worden continu investeringen aangekondigd in productie capaciteit en ze hebben een goede relatie met China waardoor ze wel eens voorrang zouden kunnen krijgen op onderdelen.

Vervolgens zitten ze met de beschikbaarheid van groene stroom waarop Brazilië al mijlenver voorloopt.

Dan de belangrijkste drijfveer als de subsidies en regelgeving niet meer de doorslag geven. Het prijsverschil tussen stroom en in dit geval Diesel. Dat lijkt me in Brazilië door de al beschikbaarheid van veel groene stroom, en in gebieden waar dit makkelijker en goedkoper te realiseren is de toekomstige katalysator te worden. Laat dit nu net de gebieden zijn die achter lopen in Europa en volgens jou Fortaleza.

Maar als we nog leven zullen we over 4 jaar kijken wat van deze voorspelling is uitgekomen. Ik heb zo'n vermoeden dat Brazilië dan bezig is om rap de achterstand aan het inhalen is tegen veel minder maatschappelijke kosten.
borsjea
Berichten: 4848
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door borsjea »

borsjea
Berichten: 4848
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door borsjea »

borsjea
Berichten: 4848
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door borsjea »

Progresso
Berichten: 10424
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door Progresso »

US$ 1,1 miljoen per bus. Met de huidige dollarkoers.

Dan weet je gewoon dat er per bus een half miljoen dollar aan de strijkstok blijft hangen. Journalisten vinden het blijkbaar prima (kunnen geen van alle behoorlijk rekenen), niemand in de politiek vind dit een raar bedrag.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 7118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door quasimodo »

Dan weet je gewoon dat er per bus een half miljoen dollar aan de strijkstok blijft hangen.
Of er wordt van dat geld meer betaald dan alleen de bus?

https://www.curitiba.pr.gov.br/noticias ... tiba/75131
Journalisten vinden het blijkbaar prima (kunnen geen van alle behoorlijk rekenen), niemand in de politiek vind dit een raar bedrag.
Waarom zouden journalisten in Brazilië niet net zoals in de hele wereld met veel bombarie artikelen publiceren bij het minste vermoeden van corruptie?

Zouden ze allemaal betaald worden door de staat zoals je hier al vele malen beweert met de verwijzing naar globolixo.

En van Bolsonaro snap ik dit nog wel. Die wil zo min mogelijk pottenkijkers, en creëert net zoals vele van de in de wereld aan de macht zijnde populisten, liefst zijn eigen werkelijkheid op een daarvoor uitermate geschikt sociaal media platform. Waar als je eenmaal laat blijken voor of geïnteresseerd in iets bent, je vervolgens goed gemodereerd verder wordt geholpen om dit idee werkelijkheid te laten worden, en de bijbehorende producten of diensten te kopen.

Maar wat is jou excuus? Wat maakt het uit voor de abonnee of hij nu rechts dan wel links georiënteerd is. Hij zal altijd geïnteresseerd zijn in corruptie en derhalve zullen journalisten ongeacht hun voorkeuren dit publiceren.
Plaats reactie