Electrische bussen in Brazilië

Progresso
Contacteer:

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door Progresso »

In het artikel staat gewoon dat men het geld gebruikt voor de aankoop van 54 bussen.

Het andere project waar je op doelt wordt niet uit dit PAC geld gefinancierd, maar uit een andere lening van $100 miljard (RS600 miljoen) wat gezien de projectomschrijving in het artikel mij ook een volstrekt absurd bedrag lijkt. Tenminste, volgens mij hoef je daar in Curitiba niet door een moeras of een berg heen.
O Projeto Novo Inter 2 integra o Programa de Mobilidade Urbana Sustentável de Curitiba e conta com US$ 106,7 milhões em financiamento do BID para expandir a capacidade e velocidade das linhas Inter 2 e Interbairros II.
Er blijft ergens gewoon een half miljoen dollar per bus hangen. Zelfs al zou je tien Alpitronics snellaadpalen van 400kWh er bij kopen blijft er nog veel geld hangen.
quasimodo schreef: za nov 30, 2024 18:57 Zouden ze allemaal betaald worden door de staat zoals je hier al vele malen beweert met de verwijzing naar globolixo.
Lees het boek Gekaufte Journalisten van Udo Ulfkotte en je wordt weer wat wijzer. Boek verscheen in 2014, maar de beschreven patronen herken je direkt terug bij de Ukraine crisis, de Covid-pandemie, de recente Amerikaanse verkiezingen en inderdaad wat we nu zien bij GloboLixo die de macht niet meer controleert maar gewoon open en bloot samenspant met de rechterlijke en uitvoerende macht. Ja, als je /iets van RS 150 miljoen in je schoot geworpen krijgt en je zender wordt geconfronteerd met erbarmelijke kijkcijfers dan is het wel verleidelijk.

En waren de Amerikaanse verkiezingen niet gewoon een prachtig voorbeeld. Geen enkel kritisch geluid over Biden. En opeens draaide het narratief toen Harris moest opdraven en letterlijk alle traditionele media hadden hetzelfde deuntje.
IMG_20241130_160807.jpg
borsjea

Bericht door borsjea »

En aan het verbod in São Paulo voor de aanschaf van nieuwe diesel bussen komt helaas een einde.

https://insideevs.uol.com.br/news/74500 ... so-diesel/
Felix

Bericht door Felix »

Bijzonder jammer, men heeft nog steeds niet in de gaten hoe belangrijk een schoner millieu is en zoals bijna altijd heeft men alleen maar oog voor geld. Naast de schonere lucht veroorzaakt een electrische bus ook belangrijk minder lawaai.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Felix schreef: vr dec 20, 2024 14:27 en zoals bijna altijd heeft men alleen maar oog voor geld.
Nou, dan weet ik niet hoe ze rekenen in SP?

1 kilometer op elektriek kost op zijn hoogst hoogst RS 0.60.
1 kilometer op diesel kost minimaal RS 1.20

En dan reken ik met 20 liter diesel per 100 kilometer en de KWh prijs voor consumenten. Met eigen zonnepanelen en batterijopslag kom je op op hoogstens RS 0.30 per kWh.

Nog even afgezien voor de fors lagere onderhoudsintervallen voor de remmen van de stadsbussen.

En wat helemaal niet wordt meegerekend zijn de effecten op de handelsbalans.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Ik zie in Nederland de laatste tijd alleen maar positieve berichten over de prijs van elektrisch rijden. Terwijl wij een van de hoogste stroomprijzen hebben ter wereld. Maar dat geld ook voor de brandstofprijzen wat dit weer uit middeld.

Ik las zelfs dat wereldwijd de mensen die nu al elektrisch rijden dit voor 90% bij de aanschaf van een nieuwe weer gaan doen.

De enige negatieve berichten die ik de laatste tijd zie is dat door de infantiele aanschaf van de auto gecombineerd met de aanschaf van zonnepanelen en de mogelijkheid die te koppelen aan hun voertuig moeilijker te financieren is voor velen. Wat al een stuk minder wordt met een groeiende 2e handsmarkt.

De afschrijving mede door technologische vooruitgang, maar ook het ontstaan van steeds meer concurrentie, soms wel erg uit de pas loopt met de initiële verwachting ten tijde van de aankoop

En het Nederlandse systeem van heel hoge bpm gecombineerd met belasting heffen qua gewicht. En het feit dat veranderingen en heel laat gecommuniceerd worden en nogal eens veranderen. Het heel lastig maakt de kosten voorspelbaar te maken. En er voor zorgt dat je steeds meer kilometers moet rijden om voordeel te halen uit elektrisch rijden.

En qua openbaar vervoer zoals in dit geval de bus, hoor ik eigenlijk maar 2 negatieve berichten. De beschikbaarheid waardoor ze laat en vaak later dan afgesproken geleverd krijgen. En dat dit ook geld voor onderhoud en onderdelen waardoor ze soms onverwacht lang uit de roulatie zijn. Wat dan weer zijn weerslag heeft op de dienstregeling. En ik neem aan dat dit wereldwijd speelt. En Nederland heeft als voordeel dat er diverse bedrijven zijn die deze bussen assembleren waardoor ze er minder last van zouden moeten hebben van landen die dit niet hebben. Waar aangetekend moet worden dat het voor Chinese bedrijven het lastiger wordt met importheffingen in Europa.

Je ziet echt een meer positieve benadering en een grotere acceptatie ontstaan de laatste jaren. Waar voorheen vooral op de negatieve dingen gefocust werd en de onmogelijkheden. Zie je nu meer de positieve aspecten belicht en berichten hoe de beperkingen nu al of in de toekomst voorspeld overwonnen gaan worden.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: vr dec 20, 2024 16:05 En qua openbaar vervoer zoals in dit geval de bus, hoor ik eigenlijk maar 2 negatieve berichten. De beschikbaarheid waardoor ze laat en vaak later dan afgesproken geleverd krijgen. En dat dit ook geld voor onderhoud en onderdelen waardoor ze soms onverwacht lang uit de roulatie zijn. Wat dan weer zijn weerslag heeft op de dienstregeling.
De vraag is hoe lang dat openbaar vervoer nog heeft in het streekvervoer.

Tesla en BYD hebben nu robotaxis. Die rijden 24 uur per dag, 7 dagen in de week zonder chauffeur. Als je de prijzen ziet die consumenten moeten betalen voor het zwaar gesubsidieerde openbaar vervoer dan denk ik dat die robotaxis zonder subsidies dat streekvervoer met gemak kunnen overnemen.

Op die manier kunnen de belastingen omlaag, kunnen dunner bevolkte gebieden weer attractief worden en is er minder publieke ruimte nodig voor prive autos.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Zou best kunnen. Maar in tegenstelling tot wat Musk continu roept maar zelden waarmaakt. En ik dat BYD beter voor elkaar zie hebben. En Europa wel geïnteresseerd is in de veiligheid die deze systemen vergen. Zullen we denk ik nog wel even aangewezen zijn op de bus. Mede om deze reden en dat we in Europa meer waarde hechten aan eerlijke en belastbare betalingen, zie ik dat het systeem van Uber in Europa ook niet zo werkt als in Brazilië. Terwijl bij naar verhouding dezelfde prijzen, het voor veel mensen met name in stedelijk gebied. Wat het in Nederland al snel is. Een hele goede reden zou zijn om de eigen auto op te geven.
borsjea

Bericht door borsjea »

Progresso schreef: vr dec 20, 2024 15:30 Nou, dan weet ik niet hoe ze rekenen in SP?
Zou het niet een anti EV beleid zijn?
Kijk naar de IPVA een hybride of waterstof auto heeft in SP een korting en de BEV betaald de volle mep. Tarcísio heeft een paar dagen geleden ook een markante uitspraak op dat punt gedaan.
Het valt mij op dat er meer Bolsonaro gezinde gouverneurs BEV bezitters benadelen kijkende naar Zema en Ratinho Júnior. Zouden de Petrobras dollars hen op dit gedachtegoed brengen?
https://insideevs.uol.com.br/news/74503 ... -hibridos/
borsjea

Bericht door borsjea »

Progresso schreef: vr dec 20, 2024 17:23 De vraag is hoe lang dat openbaar vervoer nog heeft in het streekvervoer.

Tesla en BYD hebben nu robotaxis. Die rijden 24 uur per dag, 7 dagen in de week zonder chauffeur. Als je de prijzen ziet die consumenten moeten betalen voor het zwaar gesubsidieerde openbaar vervoer dan denk ik dat die robotaxis zonder subsidies dat streekvervoer met gemak kunnen overnemen.

Op die manier kunnen de belastingen omlaag, kunnen dunner bevolkte gebieden weer attractief worden en is er minder publieke ruimte nodig voor prive autos.
Ik heb al vele jaren niet meer in het OV gezeten en bezit ook al een aantal jaren niet meer over een auto. Wij doen alles met Uber of 99. Omdat we vaak met z'n tweeën op op pad gaan zijn er zelfs diverse korte trajecten goedkoper. De onbemande taxis zullen een stuk goedkoper op de weg rond kunnen rijden, in een video vd Electric Viking werdt zelfs een uitspraak gedaan van 90% hoewel ik dat niet zie gebeuren. Hoop zelf dat dit met name een positief effect heeft op de weigering zeker als het om ritten vanaf een Supermarkt gaat of ritten naar buiten de gemeente. Een robot taxi hoeft aan het einde vd rit niet terug naar de gemeente waar hij zij rit aanvang de.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

borsjea schreef: zo dec 22, 2024 02:48 Een robot taxi hoeft aan het einde vd rit niet terug naar de gemeente waar hij zij rit aanvang de.
Ik denk dat die Robotaxis een enorme impact gaan hebben op de maatschappij.

Wat is het nut van het bezit van een auto? Het is de grootste uitgavepost in een huishouden en als je eerlijk rekent zijn de kosten per kilometer enorm. De meeste particuliere autobezitters rijden de auto hoogstens twee uur per dag. De andere 22 uur neemt de auto ergens 10m2 plaats in die nergens anders voor gebruikt kan worden. Die plaats komt allemaal vrij. De wegen in de steden kunnen vele malen smaller en overzichterlijker worden, met goede en veilige metros hoef je ook niet meer de grote afstanden door de steden af te leggen.

In plaats van 80 miljoen autos die nu per jaar worden gebouwd heb je er misschien maar tien miljoen nodig. Dat scheelt massas grondstoffen en energie.

De hoeveelheden ongevallen per gereden kilometer in een Tesla met Full self drive liggen nu al een factor 10 lager. De impact op de gezondheidszorg door het verminderde aantal ongelukken zal niet gering zijn. IJF kun je denk ik wel sluiten.

Ja, en overheden zullen fors moeten gaan bezuinigen. De inkomsten uit de melkkoe auto vallen voor een groot deel weg. Veel minder autos die belast kunnen worden, veel minder energie, veel minder verzekeringsgelden, veel minder werknemers die belasting betalen etc.
Felix

Bericht door Felix »

Mensen willen graag hun eigen auto, zo simpel ligt het en blijft het liggen.

IJF kun je denk ik wel sluiten.

What is the full meaning of IJF?
The International Judo Federation (IJF) is the international governing body for judo, founded in July 1951.
borsjea

Bericht door borsjea »

Progresso schreef: zo dec 22, 2024 15:07 Ik denk dat die Robotaxis een enorme impact gaan hebben op de maatschappij.

Wat is het nut van het bezit van een auto? Het is de grootste uitgavepost in een huishouden en als je eerlijk rekent zijn de kosten per kilometer enorm. De meeste particuliere autobezitters rijden de auto hoogstens twee uur per dag. De andere 22 uur neemt de auto ergens 10m2 plaats in die nergens anders voor gebruikt kan worden. Die plaats komt allemaal vrij. De wegen in de steden kunnen vele malen smaller en overzichterlijker worden, met goede en veilige metros hoef je ook niet meer de grote afstanden door de steden af te leggen.
Ooit gelezen dat een gemiddelde auto in Nederland 95% vd tijd stilstaat.Het gemiddelde woonwerk werk verkeer in Nederland bedraagt 39 km. Je ziet nu al dat de app's hier in Brazilië tot een reductie van het auto bezit zorgt. Waar zo'n tien jaar geleden in appartementen complexen waar er per appartement 2 of 3 parkeerplaatsen waren en die ook vrijwel vol stonden het nu half vol is. Als ik bij een shopping sta te wachten op een Uber dan zie ik al meer Ubers/99 stoppen dan dat er auto's de parkeergarage in rijden. Als de tarieven door een bestuurder loze Uber nog eens enkel tientallen procenten om laag gaat dan zal dat alleen maar toenemen. En ook de wat langere afstand zal geen problemen meer geven. Zelf heb ik tijdens de pandemie afscheid genomen van mijn auto, toen ik hem bezat nam ik al met regelmaat zeker richting het centrum een Uber. Wat ik voorheen maandelijks alleen al kwijt was aan de verzekering ben ik nu ongeveer kwijt aan app kosten. En dan hebben we de IPVA, onderhoudskosten en afschrijving nog niet eens mee genomen. Één of twee keer per jaar huur ik voor een paar dagen een auto als ik wat verder weg wil en dat zal met de komst vd robotaxi ook verdwijnen.
In plaats van 80 miljoen autos die nu per jaar worden gebouwd heb je er misschien maar tien miljoen nodig. Dat scheelt massas grondstoffen en energie.

De hoeveelheden ongevallen per gereden kilometer in een Tesla met Full self drive liggen nu al een factor 10 lager. De impact op de gezondheidszorg door het verminderde aantal ongelukken zal niet gering zijn. IJF kun je denk ik wel sluiten.

Ja, en overheden zullen fors moeten gaan bezuinigen. De inkomsten uit de melkkoe auto vallen voor een groot deel weg. Veel minder autos die belast kunnen worden, veel minder energie, veel minder verzekeringsgelden, veel minder werknemers die belasting betalen etc.
De grootste klappen zullen de auto sector krijgen, vd traditionele merken zal 95% verdwijnen en ook vd nieuwkomers blijft denk ik een handje vol over. De komst vd EV zorgt al voor een veel kleinere onderhoudsschema, showrooms zullen uit het straatbeeld verdwijnen.

Of overheden minder inkomsten krijgen betwijfel ik, aan de ene kant zullen de uitgaven aan de infrastructuur van wegen verminderen en ook de gezondheidszorg kosten zullen omlaag gaan. Aan de andere kant levert ieder ritje inkomsten voor de staat op.

In onderstaande video wordt een bestaand robotaxi besproken met een diverse interessante cijfers ook met betrekking tot ongevallen

https://youtu.be/Ym5pOLjsG-I?si=lTPvVO279Pd9l1XC
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Felix schreef: zo dec 22, 2024 15:13 Mensen willen graag hun eigen auto, zo simpel ligt het en blijft het liggen.
Als ik al die Groenlinks/PvdA/Partij van de Dieren stemmers moet geloven is dat onzin. Dan heb je al 25% van de bevolking te pakken. Als die gewoon doen wat hun idealen zijn dan heb je al 25% van de mobiliteitsmarkt te pakken.

Zelf geloof ik niet zo in de goede bedoelingen van die stemmers. Meestal blijft het bij mooie praatjes en blijven de acties en het eigen gedrag ver te zoeken.

Ik denk dat de vrije markt de oplossing is. Als Braziliaanse consument zit ik helemaal niet te wachten op een investering van minimaal RS 100.000 (er zijn geloof ik nog maar vier uitgeklede "autos" die onder die grens liggen).

Zet ik die RS100.000 in risicovrije staatsobligaties dan krijg ik RS15.000 per jaar en na vijf jaar de volle RS100.000 weer terug. Voor RS15.000 per jaar kun je heel veel Uber rijden.

Mensen wilden vroeger ook hun eigen boeken, LP's en CD's. Nou ik heb ze nog, nou ja al mijn boeken zijn door termieten vernietigd, het vinyl blijkt uit te drogen en de CDs werken ook niet echt lekker meer.

Uiteindelijk is het de grote communistische droom. Geen prive eigendom meer. Lula zou gewoon die robotaxis kunnen bouwen bij een staatsbedrijf en voor het mooi een tourniquet plaatsen met conducteur en omdat de CUT vakbonden dat nodig vinden verplicht een chauffeur. Bij de draadloze laadstations moet natuurlijk voor de veiligheid een medewerker staan per laadpaal.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

risicovrije staatsobligaties
Daar gaat hij weer. De experts vinden dat zeker niet risicoloos en zeker niet met een termijn van 5 jaar.

En als je een ev koopt. Zullen er echt wel belasting en tankkosten voordelen zijn te behalen naargelang de persoonlijke situatie en de af te leggen kilometers.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: zo dec 22, 2024 17:51 Daar gaat hij weer. De experts vinden dat zeker niet risicoloos en zeker niet met een termijn van 5 jaar.
Ja, toerist. Net zoals het jou al extreem veel moeite kost om vanuit Nederland 413 titels op de B3 te kopen die niet in de Ibovespa index staan geldt precies hetzelfde voor Brazilianen die met geen mogelijkheid de triple A staatsobligaties van Nederland kunnen kopen. Nou ja, jij zal het als expert vast wel lukken om aan te tonen dat het voor Brazilianen die in Brazilië wonen allemaal heel makkelijk is.

De staatsobligaties van de Braziliaanse staat zijn voor de Brazilianen de belegging met de minste risicos op de markt.

Dit is wat de regering er zelf over zegt:
Além de acessível e de apresentar muitas opções de investimento, o Tesouro Direto oferece boa rentabilidade e liquidez diária, mesmo sendo a aplicação de menor risco do mercado.
en
Os investimentos em títulos públicos, por meio do Programa Tesouro Direto, são 100% garantidos pelo Tesouro Nacional, ou seja, são os investimentos mais seguros do país.
Maar ja, er staat net nit 100% veilig en effectief, dus iedere Braziliaan die er in trapt is zelf schuldig, toch.

Maar ik ben het met je eens. De overheid liegt dat ze barst. Buitenlandse investeerders lopen hard weg van de Braziliaanse beurs. De analfabete Braziliaan gelooft de overheid op haar woord en koopt deze obligaties, os mais seguros do país, en komt er dan over een of twee jaar achter dat ze genaaid zijn.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: zo dec 22, 2024 17:51 Daar gaat hij weer. De experts vinden dat zeker niet risicoloos en zeker niet met een termijn van 5 jaar.
Ja, toerist. Net zoals het jou al extreem veel moeite kost om vanuit Nederland 413 titels op de B3 te kopen die niet in de Ibovespa index staan geldt precies hetzelfde voor Brazilianen die met geen mogelijkheid de triple A staatsobligaties van Nederland kunnen kopen. Nou ja, jij zal het als expert vast wel lukken om aan te tonen dat het voor Brazilianen die in Brazilië wonen allemaal heel makkelijk is.

De staatsobligaties van de Braziliaanse staat zijn voor de Brazilianen de belegging met de minste risicos op de markt.

Dit is wat de regering er zelf over zegt:
Além de acessível e de apresentar muitas opções de investimento, o Tesouro Direto oferece boa rentabilidade e liquidez diária, mesmo sendo a aplicação de menor risco do mercado.
en
Os investimentos em títulos públicos, por meio do Programa Tesouro Direto, são 100% garantidos pelo Tesouro Nacional, ou seja, são os investimentos mais seguros do país.
Bron: Tesouro Direto website

Maar ja, er staat net niet 100% veilig en effectief, dus iedere Braziliaan die er in trapt is zelf schuldig, toch.

Maar ik ben het met je eens. De overheid liegt dat ze barst. Buitenlandse investeerders lopen hard weg van de Braziliaanse beurs. De analfabete Braziliaan gelooft de overheid op haar woord en koopt deze obligaties, os mais seguros do país, en komt er dan over een of twee jaar achter dat ze genaaid zijn.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Van de overheid kan ik nog wel begrijpen dat die dit aanprijst. Van iemand die continu negatief is over de regering levert dit wat minder minder begrip op wanneer die voortdurend dit klakkeloos herhaald zonder enige nuance.

En ik weet ook wel dat het voor Brazilianen een stuk moeilijker is als voor mij om met geld te schuiven naar het buitenland. En toch doen vele het middels een buitenlandse rekening. Met alle rompslomp en vragen van dezelfde overheid met hun banken toch.

En als je niet geïnteresseerd bent in tal van andere mogelijkheden die beter renderen de laatste jaren. Zoals de ev, zonnepanelen maar ook vastgoed of goud. En het persee in buitenlandse aandelen wil steken. Zonder deze beperkingen Zijn er talloze etf's beschikbaar op de Braziliaanse beurs waar je hetzelfde rendement krijgt als dezelfde in het buitenland. En dus gewoon een aandeel kan nemen bijvoorbeeld in de Amerikaanse indexen. En als je dit liever individueel doet zijn er ook nog eens grote buitenlandse bedrijven die wel zin hebben in het geld van de Braziliaan. Dat zijn aandelen met een edr erachter op de B3 notering. En dit zal best populair zijn omdat deze momenteel beter renderen dan de Braziliaanse bedrijven die niet dezelfde exposere hebben en veelal te maken krijgen met de effecten van de waardedaling van de plaatselijke munt negatief of positief. Wat omgekeerd ook steeds meer gebeurd. Ik zie ook steeds meer Braziliaanse bedrijven die je op de Dow Jones kan kopen waar ze de toevoeging adr krijgen. Wat veel buitenlandse beleggers net als ik dan weer prefereren i.v.m beschikbaarheid en wisselkoers verliezen. Ik kan dit geld namelijk makkelijk in dollars uit laten betalen en voor dezelfde dollars weer andere dan geprefereerde aandelen in dollars kopen zonder dat ik 2 keer om moet wisselen naar de euro. Of beperkt ben in de veel kleinere selectie die ik in Reaals kan kopen.

En dit proces wordt gefaciliteerd door de broker zodat ik en de Nederlandse staat weten dat en de belasting betaald is, en dat dit volgens de plaatselijke regels gebeurt. Waar als ik dit zelf moet doen het ingewikkelder wordt en of niet genoeg en eventuele naheffingen of dubbele belastingen op de loer liggen.

Bovendien zie ik dat Brazilië hierin steeds minder een buitenbeentje wordt. Er zijn namelijk steeds meer financiële instellingen wereldwijd die veel vragen stellen wanneer je daar als buitenlander een rekening wil openen. Als ze deze diensten al niet helemaal schrappen wanneer het om relatief kleine bedragen gaat. En dat komt dat landen steeds meer eisen gaan stellen aan diezelfde instellingen. Omdat ze om belasting technische redenen en om criminele geldstromen uit te sluiten dit beter willen monitoren. Dus ik denk dat we eerder meer als minder instrumenten krijgen om toch wereldwijd te kunnen investeren of dingen te kopen waar de overheid beter toezicht op kan houden.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Progresso schreef:Nou ja, jij zal het als expert vast wel lukken om aan te tonen dat het voor Brazilianen die in Brazilië wonen allemaal heel makkelijk is.
Hier al weer een voorbeeld waarin een grote financiële instelling de moeite neemt om de broker licentie aan te vragen zodat ze de markten beschikbaar kunnen maken voor zowel Brazilianen die geïnteresseerd zijn in buitenlandse assets en buitenlanders die geïnteresseerd zijn in Braziliaanse. Deze is gespecialiseerd in crypto waar jij je interesse al regelmatig voor hebt laten blijken. Maar mochten ze willen zijn ze ook gerechtigd te handelen in allerlei andere effecten zoals aandelen. En zij regelen dan dat dit volgens de wet gebeurt en de verschuldigde belasting betaald wordt. En zo komen er langzaam steeds meer mogelijkheden:

https://nl.investing.com/news/stock-mar ... 3CH-410789
borsjea

Bericht door borsjea »

borsjea schreef: vr dec 20, 2024 13:37 En aan het verbod in São Paulo voor de aanschaf van nieuwe diesel bussen komt helaas een einde.

https://insideevs.uol.com.br/news/74500 ... so-diesel/
En nu grijpt de rechter in en zal toch in 2028 de helft vd bussen electrisch moeten zijn.

https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/notic ... 2028.ghtml
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Ondertussen sluiten in de EU steeds meer raffinaarderijen. De vraag naar diesel loopt fors terug. Het OV.ennstraks.ook het vrachtvervoer zijn daar de belangrijkste oorzaak.

In Brazilië koopt men liever diesel van Putin.
20250303_204849.jpg

Bron: https://www.transportenvironment.org/ar ... on-in-2024
Plaats reactie