Electrische bussen in Brazilië

Progresso
Berichten: 10417
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door Progresso »

Ondertussen sluiten in de EU steeds meer raffinaarderijen. De vraag naar diesel loopt fors terug. Het OV.ennstraks.ook het vrachtvervoer zijn daar de belangrijkste oorzaak.

In Brazilië koopt men liever diesel van Putin.
20250303_204849.jpg

Bron: https://www.transportenvironment.org/ar ... on-in-2024
borsjea
Berichten: 4844
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door borsjea »

Diesel had elders in de wereld ook een belangrijk aandeel in de personen auto's en dat aandeel dendert zins de diesel schandalen wereldwijd hard achteruit. Brazilië werdt/wordt diesel voornamelijk voor bussen en het vrachtverkeer gebruikt.
We zien gelukkig bij het busvervoer dat steeds meer gemeentes pogen om daar naar zero emissie te gaan, Sao Paulo had een paar jaar geleden ambitieuze plannen welke door de wisseling vd de macht van tafel ging en nu heeft gelukkig een rechter in gegrepen. Hier in Curitiba zie ik ook steeds meer hybride en elektrische bussen rijden. Dit jaar gaat er een nieuwe concessie uit maar helaas onder druk vd gouverneur is er gekozen om als minimale eis euro 6 norm te stellen ipv zerro emissie.
Wat het vrachtverkeer betreft zal het nog wel even duren wel zie je bij de last mile steeds meer EV'S verschijnen.
Progresso
Berichten: 10417
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door Progresso »

Ik snap werkelijk niet waarom de steden niet vol inzetten op elektrische bussen.

De meerprijs voor aanschaf zijn door de snel dalende batterijprijzen niet meer zo extreem.

De uitbaters van de buslijnen kunnen en mogen hun eigen opgewekte zonne-energie gebruiken.

De steden worden veel schoner (geen asbest remstof) en veel minder geluidsvervuiling, geen uitlaatgassen, geen NOx.

En voor de federale overheid zijn er ook alleen maar voordelen.

De handelsbalans verbetert direkt omdat er geen diesel met hoeft te worden ingekocht.

De eeuwige discussie over de zwaar te subsidiëren raffinaarderijen is direkt van tafel.

De belachelijke energie- en landbouwgrondverspilling voor de productie van zeer dure biodiesel is dan ook van tafel.

De bouw van nieuwe fabrieken zorgt voor werkgelegenheid.
borsjea
Berichten: 4844
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door borsjea »

Hier in Curitiba wordt na jarenlang verlengingen van ov exploitatie contracten dit jaar een groot deel van het OV opnieuw aanbesteed. Waar de vorige burgemeester volop met electrisch bezig was schaalt de nieuwe al weer terug naar euro 6 emissie of hoger. Een stad met tientallen grote bus terminals waar een paar inmiddels al voorzien zijn van zonnepanelen en men zeker als men de rest ook voorziet een groot deel vd de benodigde energie voor de bussen kan voorzien. Ook een klein aantal vd voor Curitiba zo bekende bus tubes hebben al zonnepanelen. Het is jammer dat men dus niet inzet op 100% elektrisch. Vermoed dat de anti EV houding vd huidige gouverneur hier ook achter zit.
borsjea
Berichten: 4844
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door borsjea »

En zo zouw eigenlijk elk busstation in Brazilië er in de toekomst uit moeten zien.
Bijlagen
FB_IMG_1741778975167.jpg
Progresso
Berichten: 10417
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door Progresso »

Ik zie alleen maar stilstaande bussen en een zeer slecht uitgevoerde opstelling van zonnepanelen :D :D :) .

Maar ik begrijp het idee.

Maar, zonder gekheid. Het fenomeen Robotax zou weleens kunnen zorgen voor een volstrekt andere kijk op het transport van mensen in stedelijke agglomeraties.

Een buskaartje kost nu ~RS 5,00, althans voor de consument. De gemeentes gooien er vaak nog veel extra geld tegenaan in de vorm van bijvoorbeeld die busterminal, vrije busbanen en andere maatregelen.

Een ritje Uber met chauffeur in een redelijk nieuwe auto kost voor een ritje naar een winkelcentrum weliswaar war meer, maar niemand gaat alleen winkelen. Familie en vrienden gaan ook mee.

Haal die chauffeur weg, vervang dure benzine door goedkope elektriciteit en het dagelijkse onderhoud door robots en die kostprijs zal ver onder de kostprijs van die bus zakken.

De gemeentes hoeven minder te investeren. Parkeerplaatsen worden overbodig, dus steden kun veel compacter worden gebouwd.

Dan krijg je dus zoiets als in Las Vegas waar met extreem goedkope tunnelbouw het wegverkeer onder de grond verdwijnt. Geen dure metrotunnels, maar eerder groot uitgevoerde rioolbuizen die net groot genoeg zijn voor die Robotaxis.

Maar ja, voordat Brazilië dat over na gaat denken, lig ik al enkele decennia onder de zoden.
borsjea
Berichten: 4844
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door borsjea »

De laatste keer dat ik hier in Brazilië in een bus heb gezeten is inmiddels al ruim 10 jaar geleden.
Moest het even opzoeken maar hier in Curitiba kost een ritje R$6,00. Wij gaan eigenlijk vrijwel altijd met z'n tweeën op pad. Kijkende naar me rit historie dan zitten de meeste ritten onder de 10 euro, er zijn zelfs ritten bij die niet eens de 6 euro halen de prijs voor een los kaartje. Duurdere ritten zijn de ochtend ritten tot ongeveer 9:30 dan moeten de auto's van ver weg komen vermoedelijk omdat men vanuit de wijken vele naar het centrum hebben gebracht.
Wij houden bij het maken van afspraken bv bij artsen zoveel mogelijk rekening met de piektijden in de ochtend en proberen die uren te vermijden.
Denk dat het grote voordeel van de robotax het niet weigeren van ritten gaat worden. Merk dat het regelmatig lastig is een Uber te bestellen vanaf een supermarkt en naar locaties buiten de gemeente met uitzondering de luchthaven is ook vaak niet makkelijk.
joaninha
Berichten: 683
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door joaninha »

Progresso schreef: wo mar 12, 2025 15:24 De gemeentes hoeven minder te investeren. Parkeerplaatsen worden overbodig, dus steden kun veel compacter worden gebouwd.
Nou steden nog compacter bouwen bouwen als in Brazilië lijkt me een hele opgave. Dat transport systeem van Musk in Las Vegas is wel aardig en ook zeer geschikt voor zelfstandig rijdende auto's. Maar voor massavervoer in grote steden minder geschikt. Een metrotrein die elke paar minuten rijdt en honderden passagiers mee kan nemen heeft een veel grotere capaciteit en rijdt nu al zelfstandig in vele steden zonder bestuurder en met schuifdeuren op perrons zodat niemand van het perron kan vallen. Hoewel er minder parkeerplaatsen nodig zijn krijg je met robotaxis wel meer verkeer. Gelukkig wel met minder lawaai en geen uitlaatgassen. Een visgraat vervoer systeem met robotaxis of mini robobussen vanaf metro/trein stations intelligent aangestuurd kan ook een oplossing zijn. En robotaxis en robominibussen kunnen een prima ov vervoersmiddel zijn voor steden die te klein zijn voor een metronetwerk.
En als je steden/wijken ruim genoeg opzet zoals moderne stedenbouw in Nederland heb je helemaal geen tunnels nodig zoals in Vegas. Brazilië heeft zoveel ruimte en toch is het allemaal hutje mutje. Dat krijg je als je stadsontwikkeling slecht plant, aan de vrije markt overlaat en slecht regels naleeft of geen regels hebt.
Progresso
Berichten: 10417
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Electrische bussen in Brazilië

Bericht door Progresso »

joaninha schreef: vr mar 14, 2025 20:26 Brazilië heeft zoveel ruimte en toch is het allemaal hutje mutje. Dat krijg je als je stadsontwikkeling slecht plant, aan de vrije markt overlaat en slecht regels naleeft of geen regels hebt.
Ik weet het niet voor de rest van Brazilië maar volgens mij is Fortaleza nagenoeg geheel door de overheid gebouwd, tenminste zover ik de geschiedenis ken. De enige echt organische bouw waren de oude nederzettingen en indianendorpjes. De blokkenpatronen van de oude binnenstad, Miereles en Aldeota zijn gewoon stukken land uitgegeven door de toenmalige gemeente. De stad is naarbuiten gegroeid en dorpjes als Messejana en Parangaba zijn gewoon in de stad gekomen. De oude indianenpaden zijn nu grote wegen die ook nog grotendeels de oude riviertjes en waterstromen volgen. Daarna zijn dorpen als Maracanau ontworpen. Veertig jaar geleden kregen mijn schoonouders die op de Beiramar woonden een stuk grond toegewezen waar al een standaard huis op was gebouwd. Tien jaar geleden kregen enkele van de kinderen weer een huis toegewezen in één van die geweldig Minha Casa, Minha Vida condominios en ook enkele kleinkinderen wonen al in zo'n socialisten favela.

De meeste grote wijken waren particulier grootgrondbezit, gebied van de Indianen of gebied zonder rechtmatige eigenaar. Maar het was iedere keer de gemeente die de grond kocht, de infrastructuur aanlegde en de bewoners er naar toe verhuisde.

De enige echt hutje-mutje wijken zijn Pirambu en Barra do Ceara. Iets van 5000 inwoners per vierkante kilometer.
Plaats reactie