Zorgen om lage vaccinatie graad.

Progresso
Contacteer:

Re: Zorgen om lage vaccinatie graad.

Bericht door Progresso »

Mazelen is extreem besmettelijk. R-waarde iets van 200, 1 persoon besmet 200 anderen. In twee maanden heeft iedereen antistoffen.

Maar het is natuurlijk bij mazelen veel belangrijker dat iedereen eerst gevaccineerd is, omdat de ziekte heel ernstig kan verlopen.

Ik ben benieuwd wanneer we de eerste vaccinatiecampagne krijgen waar de overheid gaat uitleggen dat de component gelatine in de vaccins, gemaakt van varken, halal of vegan is.
Ajax

Bericht door Ajax »

quasimodo schreef: wo apr 24, 2024 15:33Het heeft bij Islam niet zozeer met streng gelovigen te maken maar meer met de afkeer tegen de staat.

Zoals borsjea vraagt heb ik geen concrete cijfers. Maar jij ziet blijkbaar ook dit verband, maar dan meer dat deze mensen kritisch zijn op de staat. Volgens mij komt dat op hetzelfde neer. Het afnemende vertrouwen in de overheid wordt steeds met rechts in verband gebracht, maar het zijn waarschijnlijk juist de "immigranten" die minder vertrouwen in de overheid hebben. Dat klopt ook, want in andere landen waar de immigranten vandaan komen is het vertrouwen in de overheid vaak veel lager (zelfs in BR).

De gemiddelde autochtone NL-er gelooft juist alles wat de reguliere media brengt en gelooft dus in een probleem van rechts met daarin bv. de soevereinen van Q. Eigenaardig, want dit zijn verwaarloosbare groepen. Zou het niet beter zijn de relevante problemen te benoemen? Maar blijkbaar leeft ook hier op het forum de angst voor een grote uitbraak. Dat verbaasd mij, want we hebben nog niet eens duidelijk wat er bij de vorige grote uitbraak is gebeurd. Ik weet dat niemand hier er in gelooft, maar stel dat het corona virus uit een lab is ontsnapt. Dan kunnen we er toch gewoon voor zorgen dat dat niet meer gebeurd en dan hebben we toch ook geen angst meer voor een grote nieuwe uitbraak? En dan hebben we misschien ook die mrna vaccinaties niet meer nodig.
borsjea

Bericht door borsjea »

Ontbreken van concrete binnenlandse cijfers maar wel is het bekend dat de vaccinatie graad in veel herkomst landen hoger liggen dan in Nederland. Het moslim geloof verbied vaccinaties niet.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waa ... accineren/

Maar hoe zit het dan met die 2e en volgende generatie, ligt het daar lager als bij de huidige Nederlandse burgers? Is deze generatie dan zodanig ingeburgerd dat men ook heilig gelooft in de antivaxxers? Of is de gang naar het vaccinatiecentrum het probleem? In het verleden hebben moskeeën pogingen gedaan om daar programma's op gestart te geven.
Het is eigenlijk belachelijk dat de vraag hoe de vaccinatie graad zit tussen de verschillende bevolkingsgroepen net met een simpele sql scriptje of report generator uit het systeem kan worden gedraaid.

Maar zou een harde aanpak van antivaxxers niet een veel effectievere rol kunnen gaan spelen? Daag ze voor de rechter waar men met sluitend medisch bewijs moeten komen zo niet dan wordt men vervolgt
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Dit gaat ook niet helpen in vertrouwen in de ggd.

https://www.ad.nl/binnenland/medewerker ... ~aefd0a29/
borsjea

Bericht door borsjea »

En opnieuw een mazelen uitbraak op een school.
Dit keer in Amsterdam West

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2357629 ... infecteerd
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

De situatie op de basisschool is ontstaan doordat een kind in het buitenland besmet is geraakt.
Het cluster van mazelen, dat gisteren bekend werd, speelt op een basisschool in Nieuw-West.
De wijk rondom de school staat bekend als een buurt met een lage vaccinatiegraad: “De huidige uitbraak die we zien heeft een grote relatie met een lage vaccinatiegraad in die wijk, al jaren zien we een dalende trend. Op deze school was er ook een lage vaccinatiegraad, waardoor het heel snel kon verspreiden", aldus Van der Weijden.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/346845/m ... -amsterdam
borsjea

Bericht door borsjea »

Stukje over volwassenen kan ik helaas niet lezen,.maar vermoedelijk zit daar een grote groep ongevaccineerden.
Heb begrepen dat de mazelen vaccinatie pas vanaf 1975 in Nederland wordt gegeven,. geloof niet dat er buiten de griepprik en corona prik een vaccinatie programma voor volwassenen bestaat.
Net even mijn lokale SUS app geopend en zie dat ik in april 2024 de Tripla viral heb ontvangen waar ook mazelen in in zet.
Het open vd app gaf ook weer een tuberculose melding, iets waar ik niet voor ben ingeënt.
Screenshot_20250322-132811~2.jpg
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Wat ik niet begrijp is dat men niet gewoon wil benoemen onder welke specifieke bevolkingsgroep die uitbraken iedere keer plaatsvinden.

Hetzelfde gebeurde bij Covid waar de IC bedden door een overduidelijke groep werden bezet.

Hoe anders ging dat vroeger. Ik kan me de polio-yitbraken nog herinneren. En juist doordat men toen helemaal geen problemen had om daar openlijk over te praten is de vaccinatiegraad in de Biblebelt van Nederland fors omhoog gegaan, waardoor polio nagenoeg niet meer voorkomt.
Felix

Bericht door Felix »

De vaccinatiegraad in de 'Bible Belt' is omhooggegaan omdat steeds meer mensen de bijbel hebben verlaten.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Felix schreef: za mar 22, 2025 20:10 De vaccinatiegraad in de 'Bible Belt' is omhooggegaan omdat steeds meer mensen de bijbel hebben verlaten.
Pertinente onzin..

De orthodoxe geloofsgemeenschap is gegroeid van 190.000 naar 250.000.

https://nos.nl/artikel/2543760-meer-ned ... x-christen

Maar ook de bevindelijk gereformeerden kennen een bescheiden groei.
Grok schreef:De groei van de bevindelijk gereformeerden in Nederland is een interessant fenomeen, vooral in een tijd waarin de meeste kerkgenootschappen in Nederland te maken hebben met krimp door secularisatie. Hieronder geef ik een overzicht van wat ik kan vertellen over hun ontwikkeling, gebaseerd op beschikbare trends en cijfers tot aan mijn laatste update.
Algemene trend
De bevindelijk gereformeerden, een orthodox-protestantse stroming binnen het gereformeerd protestantisme, kenmerken zich door hun nadruk op persoonlijke geloofsbeleving en een strikte levensstijl. In tegenstelling tot veel andere kerkgenootschappen in Nederland, zoals de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), vertonen zij al decennia lang een stabiele of zelfs lichte groei. Dit komt vooral door demografische factoren en een relatief gesloten gemeenschap die minder vatbaar is voor kerkverlating.
Cijfers en kerkgenootschappen
Gereformeerde Gemeenten (GG): Dit is het grootste bevindelijk gereformeerde kerkgenootschap. Het ledental groeide van ongeveer 26.000 in 1930 naar 107.015 in 2024. De groei was vooral sterk in de jaren 1930-1940 (gemiddeld 6,7% per jaar), mede door aanwas uit andere kerken zoals de Nederlandse Hervormde Kerk. Hoewel de groei de laatste jaren is afgevlakt, blijft het aantal leden toenemen, met een lichte stijging van 81 leden in 2019 tot 107.745.
Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN): Ontstaan in 1953 na een scheuring, groeide dit kerkverband van 8.000 leden in 1953 naar 23.169 in 2024. De groei is echter gestagneerd, en in recente jaren was er zelfs een lichte daling (266 leden minder in 2024 ten opzichte van 2023).
Hersteld Hervormde Kerk (HHK): Opgericht in 2004 door bevindelijk gereformeerden die niet meegingen in de fusie tot de PKN, laat deze kerk de laatste jaren een snelle groei zien, hoewel exacte recente cijfers ontbreken.
Totale omvang: Schattingen van het aantal bevindelijk gereformeerden in Nederland variëren. In 2005 werd het aantal geschat op 220.980 (exclusief de Gereformeerde Bond binnen de PKN). Tegenwoordig wordt vaak een aantal rond de 250.000 tot 300.000 aangehouden, afhankelijk van hoe breed de groep wordt gedefinieerd.
Oorzaken van de groei
Hoge geboortecijfers: Bevindelijk gereformeerden hebben traditioneel grote gezinnen. Bijvoorbeeld, in 2004 lag het geboortecijfer bij de Gereformeerde Gemeenten op 21,5 per 1000, ver boven het landelijk gemiddelde. Dit geboorteoverschot compenseert verliezen door kerkverlating.
Lage kerkverlating: De gesloten gemeenschap, sterke sociale cohesie en eigen instellingen (zoals scholen en media zoals het Reformatorisch Dagblad) zorgen ervoor dat relatief weinig leden de kerk verlaten. Verliezen naar de onkerkelijkheid zijn beperkt vergeleken met andere kerkgenootschappen.
Regionale concentratie: De groei is vooral zichtbaar in de zogenaamde Bijbelgordel (van Walcheren tot Staphorst), waar bevindelijk gereformeerden zich concentreren. Verhuizingen vanuit steden naar deze gebieden versterken dit effect, wat leidt tot de bouw van grote kerken (bijvoorbeeld in Opheusden, met 2.600 zitplaatsen).
Aantrekkingskracht op anderen: Sommige leden van minder bevindelijke kerken, zoals de Christelijke Gereformeerde Kerken of de PKN, stappen over naar bevindelijke kerkgenootschappen vanwege de orthodoxe prediking en gemeenschapsgevoel.
Recente ontwikkelingen
De laatste jaren lijkt de groei echter te vertragen. Bij de Gereformeerde Gemeenten was er in 2018 voor het eerst een daling, hoewel deze in 2019 weer omsloeg in een lichte stijging. In 2024 tonen de Gereformeerde Gemeenten nog steeds een bescheiden toename, terwijl de GGiN een kleine krimp liet zien. Dit suggereert dat de natuurlijke aanwas niet altijd meer opweegt tegen vertrekkende leden, die soms overstappen naar de PKN of HHK, of helemaal geen kerkelijke bestemming kiezen (bijvoorbeeld 369 leden in 2019 bij de GG).
Vergelijking met andere kerken
Terwijl de PKN tussen 1984 en 2004 miljoenen leden verloor (van 3,54 miljoen naar 2,45 miljoen) en de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt hun groei zagen stagneren (112.500 leden in recente jaren), blijven de bevindelijk gereformeerden een uitzondering. Hun relatieve aandeel binnen de christelijke bevolking groeit daardoor, ook al neemt de kerkelijkheid in Nederland als geheel af (in 2000 was 60% van de Nederlanders onkerkelijk).
Conclusie
De groei van de bevindelijk gereformeerden is vooral te danken aan demografische voordelen en een sterke gemeenschapsstructuur. Hoewel de absolute groei inmiddels beperkt is, blijven ze een stabiele en invloedrijke groep binnen het Nederlandse religieuze landschap. Hun toekomstige ontwikkeling zal afhangen van hoe goed ze jongere generaties vasthouden in een steeds seculierder wordende samenleving. Wil je meer details over een specifiek kerkgenootschap of regio? Laat het me weten!
En dan heb je nog de wat meer sektarische gemeenschappen van bijvoorbeeld de Pentacosta beweging.

Tja, dat Yolo zonder enige verdieping blijkt wat leeg te zijn.

De cijfers laten gewoon zien dat ls.je bevolkingsgroepen op de juiste manier benaderd ze gewoon vaccinaties nemen. Daarom is het gedonder met die.geheimzinnigheid rondom Covid ook zo desastreus. Het ondermijnt het vertrouwen. En nu steeds meer blijkt dat nagenoeg alles rondom Covid gelogen was brengt dit ook de algemene bereidheid rond vaccinatie in gevaar.
Felix

Bericht door Felix »

De orthoxe kerk waarover hierboven gesproken wordt is sterk verwant aan de RK kerk en is er dacht ik zelfs ook door erkend. Ze heeft niets met het protestantisme te maken.

De zogenaamde 'pater' Kelmon die vanwege Bolsonaro beroemd werd, beweert bij een of andere van dit soort orthodoxe kerken te horen maar dat wordt door die kerken zelf ontkend.
Pertinente onzin.
Ik denk van niet! De huidige protestanten zijn daar niet meer zo orthodox in. Er is vergeleken met de eerdere afname geen sprake van een spectaculaire groei.

Maar: op de eerste plaats, wie, of wat, is Grok die, of dat, de gegevens verstrekt?

Hoewel de groei de laatste jaren is afgevlakt, blijft het aantal leden toenemen, met een lichte stijging van 81 leden in 2019 tot 107.745.

De groei is echter gestagneerd, en in recente jaren was er zelfs een lichte daling (266 leden minder in 2024 ten opzichte van 2023).

Hersteld Hervormde Kerk (HHK): Opgericht in 2004 door bevindelijk gereformeerden die niet meegingen in de fusie tot de PKN, laat deze kerk de laatste jaren een snelle groei zien, hoewel exacte recente cijfers ontbreken.

Totale omvang: Schattingen van het aantal bevindelijk gereformeerden in Nederland variëren.

Recente ontwikkelingen
De laatste jaren lijkt de groei echter te vertragen. Bij de Gereformeerde Gemeenten was er in 2018 voor het eerst een daling, hoewel deze in 2019 weer omsloeg in een lichte stijging. In 2024 tonen de Gereformeerde Gemeenten nog steeds een bescheiden toename, terwijl de GGiN een kleine krimp liet zien. Dit suggereert dat de natuurlijke aanwas niet altijd meer opweegt tegen vertrekkende leden, die soms overstappen naar de PKN of HHK, of helemaal geen kerkelijke bestemming kiezen (bijvoorbeeld 369 leden in 2019 bij de GG).

De groei van de bevindelijk gereformeerden is vooral te danken aan demografische voordelen en een sterke gemeenschapsstructuur. Hoewel de absolute groei inmiddels beperkt is
Daarom is het gedonder met die.geheimzinnigheid rondom Covid ook zo desastreus.
Nee, wat desastreus is, is de generatie van Google- en Jomanda- betwetende 'artsen' en 'onderzoekers' enz.
Ajax

Bericht door Ajax »

Felix schreef: za mar 22, 2025 22:21Nee, wat desastreus is, is de generatie van Google- en Jomanda- betwetende 'artsen' en 'onderzoekers' enz.
Hier haal je wat dingen door elkaar :)

Google en Jomanda op één hoop te gooien is wel wat ver gezocht. Want dat gaat over twee totaal verschillende tijdperken. Jouw aversie tegen gebedsgenezers snap ik dan nog wel. Jomanda deed volgens mij ook aan handoplegging om mensen beter te maken. En zulke figuren heb je ook nu nog steeds in BR. Het is niet mijn ding, maar als mensen er baat bij hebben wie zijn wij dan om daar iets over te zeggen?

Google is dan weer een ander verhaal. Vroeger als je wat had ging je naar de dokter en dan vertelde die huisarts wat er aan scheelde. Tegenwoordig wordt je geacht vooraf zelf op Google te zoeken en zal de huisarts je vragen of je zelf al iets bedacht hebt. Dat lijkt mij geen goede ontwikkeling, maar je ziet dat de jongere generatie heel anders omgaat met informatie. Daarnaast heeft het er mee te maken dat er domweg te weinig huisartsen zijn en dat ze dus maar meegaan in deze onzin. Slechte ontwikkeling. Maar hoor je ooit eens nieuws over hoe ze de tekorten in de zorg gaan aanpakken?

Uiteindelijk kom je toch weer uit bij "onderzoekers" :) Daar hebben we het hier al te vaak over.
borsjea

Bericht door borsjea »

Niet alleen tuberculose in Brazilië maar.ool.in Europa lopen de aantallen op. Nederland vaccineert zins 1959 heb ik begrepen niet meer.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/9255527 ... bij-artsen

En ook bij PSV een geval

https://www.telegraaf.nl/sport/13452096 ... ucas-perez
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

In Brazilië is die vaccinatie ruim beschikbaar. Ik kan me van een aantal.jaar geleden herinneren dat er stevig campagne werd gevoerd om met name de risicogroep van homofiele mannen aan te zetten tot vaccinatie en controle. Volgens mij omdat de combinatie HIV plus TBC erg moeilijk te behandelen was. Zou ik even moeten nazoeken op GROK.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Progresso schreef: ma mar 24, 2025 23:23 Zou ik even moeten nazoeken op GROK.
Klinkt plausibel, inclusief disclaimer.
Grok schreef:Tuberculosis (TB) prevention is important for everyone, including homosexual men, because it’s a serious infectious disease that can affect anyone regardless of sexual orientation. However, there are specific reasons why TB prevention might be particularly emphasized in certain populations, including gay men, depending on health risks and social factors.
TB is caused by the bacterium Mycobacterium tuberculosis and primarily spreads through the air when an infected person coughs, sneezes, or speaks. It often attacks the lungs but can affect other parts of the body. While sexual orientation itself doesn’t increase TB risk, certain overlapping health and social conditions can make prevention efforts more critical for some groups.
For homosexual men, one key factor is the higher prevalence of HIV in some segments of this population. HIV weakens the immune system, making individuals much more susceptible to TB infection or reactivation of latent TB. According to global health data, people living with HIV are about 16-27 times more likely to develop active TB than those without HIV. In communities where HIV rates are elevated—such as among some gay and bisexual men—TB prevention becomes a priority to reduce co-infection risks. Preventive measures like isoniazid prophylaxis or early TB screening can be lifesaving in these cases.
Beyond HIV, social determinants like access to healthcare, stigma, or living conditions can also play a role. In some regions, gay men may face barriers to medical care due to discrimination or lack of tailored health outreach, potentially delaying TB diagnosis and treatment. Crowded living environments or urban settings, where TB transmission is more likely, might also intersect with community dynamics.
Prevention strategies—such as vaccination (where available, like the BCG vaccine), regular screenings, and education about symptoms (persistent cough, fever, weight loss)—benefit everyone. For homosexual men, especially those with HIV or in high-risk settings, these efforts can be tailored to address specific vulnerabilities. Public health campaigns sometimes highlight these groups not because of their identity, but because of epidemiological patterns that demand targeted action.
In short, TB prevention for homosexual men matters because the disease doesn’t discriminate, but risk factors like HIV and healthcare access can hit some communities harder. Prioritizing prevention helps protect individuals and curb broader transmission.
Disclaimer: Grok is geen arts; raadpleeg er een. Deel geen informatie die je kan identificeren.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

In Nederland kunnen sommige risico groepen het ook nog krijgen. Maar van wat ik begreep hier in het nieuws is de vaccinatie gemiddeld maar 15 jaar beschermend.
borsjea

Bericht door borsjea »

quasimodo schreef: ma mar 24, 2025 23:55 In Nederland kunnen sommige risico groepen het ook nog krijgen. Maar van wat ik begreep hier in het nieuws is de vaccinatie gemiddeld maar 15 jaar beschermend.
Ik heb ooit gelezen dat als er sprake is van een familie situatie met een risco land dat er nog gevaccineerd wordt en ook bij uitzending van overheidsfunctionarissen naar risico landen.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Zoiets en meestal alleen kinderen geloof ik. Vaak Oost Europa. Om de zoveel tijd is er weer eens een uitbraak en wat aandacht. Net zoals nu met een bekende voetballer.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Wat ik niet begrijp is dat de EU de grens met Marokko niet dichtzet. Mazelen is een van de meest besmettelijk virusziektes met ook nog een een zeer hoge kans (1 op 10.000) op overlijden.

Dat geeft de Nederlandse Marokkanen tijd om zich te laten vaccineren.
Plaats reactie