Aankoop woning/terrein
Aankoop woning/terrein
Goedemorgen,
Hoe kan ik als Nederlander een woning/terrein aankopen in Brazilië? Wat heb ik nodig? Wat moet ik doen?
Ik ben in 2017 gescheiden maar in Brazilië sta ik nog geregistreerd als getrouwd (in 2002 huwelijk geregistreerd bij cartório).
Groet,
Rudolf Pietersma
Hoe kan ik als Nederlander een woning/terrein aankopen in Brazilië? Wat heb ik nodig? Wat moet ik doen?
Ik ben in 2017 gescheiden maar in Brazilië sta ik nog geregistreerd als getrouwd (in 2002 huwelijk geregistreerd bij cartório).
Groet,
Rudolf Pietersma
Re: Aankoop woning/terrein
Allereerst maar even kijken op je certidão de casamento onder welk regime je getrouwd bent.
Afhankelijk daarvan kun je nu wel of niet het risico nemen om nu al een terrein te kopen.
Maar je moet hoe dan ook die scheiding in Brazilië gaan regelen. Het makkelijkst is als de ex gewoon meewerkt. Dan is het in principe een kwestie van een gecertificeerde handtekening van haar en wat tijd. Zijn er in de tussentijd kinderen en erfenissen in het spel gekomen dan kan het al wat moeilijker worden.
Dan kan het nog zijn dat de ex hier schulden heeft gemaakt die bij een standaard huwelijk op jouw bordje kunnen komen te liggen.
Voor de rest is het een kwestie van zorgen dat je de juiste documenten hebt en er geen claims op het huis liggen.. Is de verkoper eigenaar van het stuk grond/huis? Is het stuk grond het stuk grond dat in de papieren beschreven staat? Hoeveel eigenaren zijn er?
Mijn ervaring is dat het meestal allemaal veel tijd kost om alle papieren op orde te krijgen bij de verkopende partij.
Uiteindelijk moet je het geld overmaken. Als het om een relatief klein bedrag gaat en je vertrouwt de tegenpartij dan maak je het geld over, het liefst vanuit je eigen Braziliaanse bankrekening.
Gaat het om een groter bedrag dan bieden de meeste banken een soort derdenrekening aan. Ik ben even de naam kwijt van dat instrument maar @Baiano weet dat wel.
Afhankelijk daarvan kun je nu wel of niet het risico nemen om nu al een terrein te kopen.
Maar je moet hoe dan ook die scheiding in Brazilië gaan regelen. Het makkelijkst is als de ex gewoon meewerkt. Dan is het in principe een kwestie van een gecertificeerde handtekening van haar en wat tijd. Zijn er in de tussentijd kinderen en erfenissen in het spel gekomen dan kan het al wat moeilijker worden.
Dan kan het nog zijn dat de ex hier schulden heeft gemaakt die bij een standaard huwelijk op jouw bordje kunnen komen te liggen.
Voor de rest is het een kwestie van zorgen dat je de juiste documenten hebt en er geen claims op het huis liggen.. Is de verkoper eigenaar van het stuk grond/huis? Is het stuk grond het stuk grond dat in de papieren beschreven staat? Hoeveel eigenaren zijn er?
Mijn ervaring is dat het meestal allemaal veel tijd kost om alle papieren op orde te krijgen bij de verkopende partij.
Uiteindelijk moet je het geld overmaken. Als het om een relatief klein bedrag gaat en je vertrouwt de tegenpartij dan maak je het geld over, het liefst vanuit je eigen Braziliaanse bankrekening.
Gaat het om een groter bedrag dan bieden de meeste banken een soort derdenrekening aan. Ik ben even de naam kwijt van dat instrument maar @Baiano weet dat wel.
Gelukkig is de relatie tussen mij en mijn ex nu goed.
Is het voordat ik de scheiding laat registreren aan te raden om bv een permanente visum en/of CPF te regelen?
Is het voordat ik de scheiding laat registreren aan te raden om bv een permanente visum en/of CPF te regelen?
Die CPF heb je zowieso nodig. Visum is niet nodig, maar wel handig als je hier van plan bent om te gaan wonen.
Ik zou eerst je permanência aanvragen. Nu je nog officieel voor de Braziliaanse wet getrouwd bent is dat meer een formaliteit met een hoop papierwerk.
Ik zou eerst je permanência aanvragen. Nu je nog officieel voor de Braziliaanse wet getrouwd bent is dat meer een formaliteit met een hoop papierwerk.
Zijn er nog specifieke eisen voor aanvragen van een CPF en/of permanência?
Wat is de snelste manier om dit aan te vragen? Moet ik het in Brazilië aanvragen of bij consulaat of kan het ook online?
Wat is de snelste manier om dit aan te vragen? Moet ik het in Brazilië aanvragen of bij consulaat of kan het ook online?
Een CPF aanvragen kan via e-mail naar cpf.residente.exterior@rfb.gov.br. Bij te voegen: een vooraf ingevuld formulier (https://servicos.receita.fazenda.gov.br ... efault.htm), een duidelijke selfie die aantoont dat het om de persoon gaat van de eveneens bijgevoegde kopie van het (geldige) paspoort, en een kopie van het geboortebewijs (met de volledige naam). De tekst van die e-mail moet best in het Portugees met de volledige naam van de aanvrager, geboortedatum, nummer van het paspoort en de nummer van het protocol bij het invullen van het aanvraagformulier. Het gaat dus om 4 bijlages. Indien alles goed is krijg je na ongeveer 10 dagen een antwoord met het toegekende CPF-nummer.
Rudolf Pietersma, leuk om weer eens wat te horen van wat ooit de oprichter van het prikbord/forum was en de site waar je je geschiedenis met Brazilië beschreef. Jammer genoeg heeft jou relatie geen stand gehouden. Mijn binding met Brazilië en mijn echtgenote ontstond in de zelfde periode en nu inmiddels bijna 23 jaar getrouwd en 12 jaar woonachtig in Brazilië.
Het afgelopen jaar hebben mijn (Braziliaanse) echtgenote en ik (voor het eerst) een stuk bouwgrond aangekocht in Brazilië. Onze ervaringen:
Nu een vraag van mij aan jullie:
Strikt gezien moet je hier (in Europa) buitenlands vastgoed aangeven op je jaarlijkse belastingaangifte. Is er iemand dat ik ook effectief doet? Ik bedoel ten eerste dat het over een stuk braakliggend terrein gaat waar nog niks op gebouwd is, ten tweede gaat het niet over opbrengsteigendom (ik ben niet van plan het te onderverhuren en er geld aan te verdienen) en ten derde; hoe kan de overheid hier ooit weten dat je vastgoed bezit in Brazilië?
- Het is makkelijker om via een een (betrouwbaar) vastgoedkantoor te werken, dan als particulieren onder elkaar, omwille van de administratieve knowhow.
Werk je toch particulier, laat een advocaat de aanbieder nachecken (openstaande schulden, is de eigendom wel echt van hem/haar), alsook de voorwaarden en kleine lettertjes van het contract alvorens je iets ondertekent. Of laat gewoon de advocaat in samenwerking met de verkoper het contract opstellen.
Je hebt in de eerste plaats nodig als buitenlander: een CPF. Ben je getrouwd, dan kan je in Brazilië enkel vastgoed aankopen op naam van beide echtgenoten, nooit alleen (huwelijkscontract, laten vertalen, legaliseren en de hele mikmak).
Ben je zelf niet fysiek in BR aanwezig om de aankoopakte te ondertekenen (zoals wij), moet je een volmacht geven aan iemand ter plaatse. Als Braziliaan kan je dat door via het consulaat je handtekening te laten erkennen (procuração). Als buitenlander via een notaris + apostille van Ministerie Buitenlandse Zaken.
In ons geval kon de koopakte uiteindelijk digitaal worden ondertekend via een applicatie genoemd E-notariado.
Nu een vraag van mij aan jullie:
Strikt gezien moet je hier (in Europa) buitenlands vastgoed aangeven op je jaarlijkse belastingaangifte. Is er iemand dat ik ook effectief doet? Ik bedoel ten eerste dat het over een stuk braakliggend terrein gaat waar nog niks op gebouwd is, ten tweede gaat het niet over opbrengsteigendom (ik ben niet van plan het te onderverhuren en er geld aan te verdienen) en ten derde; hoe kan de overheid hier ooit weten dat je vastgoed bezit in Brazilië?
Ze kunnen zien dat je vermogen is afgenomen. Je zal jezelf de vraag moeten stellen of de hoeveelheid en de manier waarop bij de overheid argwaan gaat geven, en jij als je denkt dat dit mogelijk het geval zou zijn, je dit plausibel kan verantwoorden.
Net zoals bij zwartgeld verdienen de overheid wel eens vragen stelt waarom je weinig of geen wit geld van de rekening haalt, om bijvoorbeeld eten te kopen.
Net zoals bij zwartgeld verdienen de overheid wel eens vragen stelt waarom je weinig of geen wit geld van de rekening haalt, om bijvoorbeeld eten te kopen.
Nee, dit klopt niet helemaal. (En wellicht heb ik het niet voor de volle 100% correct, ik ben geen advocaat)
Het hangt er vanaf onder welk regime je in Brazilië bent getrouwd (staat in je trouwdocument).
De meest gangbare regimes in Brazilië zijn "comunhão universal de bens" en "comunhão parcial de bens".
In die gevallen MOET je het vastgoed op beide namen zetten.
Daarnaast heb je nog de regimes "seperacao total de bens" en "participações final nos aquestos"
In die gevallen mag je het vastgoed op beider naam zetten, maar hoeft dat niet.
Daarnaast heb je ook nog de "comunhão estável" wat wellicht het beste te vergelijken is met een samenlevingscontract. Hier zal het cartório ook van beide partners een handtekening vragen en volgt men als het ware het regime "parcial de bens".
Wat nu verstandig is, maar bijna onmogelijk, is om je buitenlandse (je Nederlandse dus) huwelijk of samenlevingscontract zoveel mogelijk in lijn te brengen met één van die vier regimes.
Bij scheiding of overlijden loopt dat het soepelst.
De cartórios zijn tegenwoordig verplicht om de belastingdienst in te lichten. Dat gaat tegenwoordig allemaal automatisch.
Tussen Brazilië en Nederland bestaat er een automatische gegevensuitwisseling van belasting gegevens.
Als het geld legaal verkregen is waarom zwijgen. Er vindt tussen de Nederlandse en Braziliaanse Belastingdienst gewoon een ook gegevens wisseling plaats.Wade schreef: ↑ma jul 15, 2024 14:11 Nu een vraag van mij aan jullie:
In 2008 heeft er zelfs bij de Nederlandse belastingdienst een project gelopen waarbij met op grote schaal een controle uitvoerde met een aantal Portugees sprekende landen. Mijn Braziliaanse schoonzus die ook met een Nederlander was getrouwd en werkzaam was bij de belastingdienst in Haarlem heeft toen vanwege haar achtergrond een aantal maanden bij een landelijk team gezeten wat zich voornamelijk op onroerend goed in het buitenland richten.
Gewoon de waardes die op de IPTU staan een een stuk lager zijn dan de werkelijke waarden opgeven.
Die ervaring heb ik niet, wellicht dat niet alle cartórios de zelfde werkwijze hebben maar toen wij eind 2019 de koopakte van onze tweede woning hier aanschaffen en we op het cartório het contract door lazen stond daar alleen maar mij naam. Toen ik deze fout aangaf reageerde men dat in de meeste gevallen de woning op naam vd man stond wat ook een eventuele verkoop vergemakkelijkt. Uiteraard heb ik alsnog de gegevens van mijn echtgenote toe toe laten voegen.
Vorig maand onze oude woning op afstand via E-notarado verkocht. Wellicht voor wie daar in de toekomst wellicht gebruik van wilt/ moet maken even de stappen.In ons geval kon de koopakte uiteindelijk digitaal worden ondertekend via een applicatie genoemd E-notariado.
Je moet voor E-notarado bij een deelnemende cartório een certificaat aanvragen, dit is volledig kosteloos. Hiervoor heb je legitimatiebewijs en een comprovante van je adres nodig. Zorg dat de app E-notarado al op je telefoon staat. Aan het eind van het aanvraag proces moet je namelijk met de app een QR code inlezen.
E-notariado is niet alleen makkelijk voor het tekenen van notariële akten maar er kan ook het document benodigd voor het alleen reizen met kinderen worden geregeld.
Voor het daadwerkelijk gebruik van E-notariado is ook nodig zoom nodig. Bij het op afstand tekenen van een akte start de notaris medewerker eerst een zoom gesprek, vraag dan om de legitimatie te tonen, lees een deel vd akte voor en vraagt dan een mondeling accoord dit hele proces wordt opgenomen. Aan het eind krijg je via de app de mogelijkheid om de akte digitaal te ondertekenen.
Ik heb veel Turkse en Marokkaanse collega's die hier ook bang voor zijn en hun vastgoed op naam van familie registreren. Wat overigens wel betekent dat je goed vertrouwen in ze moet hebben wil je het vastgoed niet kwijt raken.Tussen Brazilië en Nederland bestaat er een automatische gegevensuitwisseling van belasting gegevens.
En Nederland is ook al een tijdje in onderhandeling over een belastingverdrag met Brazilië, wat als dat rond komt, het als het goed is, geldstromen en bezit nog beter te kunnen belasten. Wel goed nieuws dan voor mensen die alleen zijn en aow genieten.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... 20Suriname.
Dat zou sinds 2002 alleen nog maar kunnen als je onder de twee uitzonderingen zou vallen.
Maar zelfs dan, stel dat je wel onder comunhão universal of parcial zou zijn getrouwd, het huis alleen op jouw naam staat en je komt te overlijden of gaat scheiden dan komt dat huis uiteindelijk toch in de gezamelijke boedel.
Dat kun je alleen voorkomen door in de twee andere regimes te trouwen en daar kan je dan kiezen of je al dan niet je huis op beider naam zet.
Er is gewoon een geldend belastingverdrag.
https://wetten.overheid.nl/BWBV0002849/1991-11-20
Er is tevens een door Nederland eenzijdig ondertekend verdrag inzake sociale zekerheid.
https://wetten.overheid.nl/BWBV0001477/2002-03-07
Misschien je eigen links eens openen daar staat onder elke bepaling van het verdrag.Er is tevens een door Nederland eenzijdig ondertekend verdrag inzake sociale zekerheid.
Dit is omdat het nog niet rond is.[Treedt in werking op een nader te bepalen tijdstip]
Hahahahahahaha en het mooiste is, het is niet eens een grap.quasimodo schreef: ↑di jul 16, 2024 07:53Misschien je eigen links eens openen daar staat onder elke bepaling van het verdrag.Er is tevens een door Nederland eenzijdig ondertekend verdrag inzake sociale zekerheid.
Dit is omdat het nog niet rond is.[Treedt in werking op een nader te bepalen tijdstip]
Ja, mijn vriend. De reden dat het verdrag van sociale zekerheid niet in werking is is omdat Brazilië het nog niet heeft ondertekend. Ik zet het er ook nog eens nadrukkelijk bij en hoe Nederland zich opstelt inzake dit verdrag.
Dat is dus precies wat ik zeg. Er is geen werkend verdrag sociale zekerheid Nederland-Brazilie.
Het lijkt mij ook stug dat men over het belastingverdrag gaat onderhandelen. Dat is nagenoeg identiek aan het Zwitserse en andere EU landen.
Ik denk dat men bedoeld dat men het contract over de sociale zekerheid bedoeld.
Dat het verdrag sociale zekerheid er na twee decennia nog steeds niet is is extreem lastig. Kijk naar de AOW uitkeringen die werden/worden gekort omdat. Als jij bijvoorbeeld met een dubbele Nederlandse/Braziliaanse nationaliteit in zowel Nederland als indertijd
Maar ook de uitvoering van uitkeringen en de juiste manier van premie-en belastingheffing loopt hierdoor moeilijk.
Voorbeeldje, mijn toekomstige AOW die ik in Zwitserland heb opgebouwd kan ik gewoon via de INSS laten lopen. De juiste bedragen worden door Brazilië ingehouden en de Zwitsers zien af van bepaalde premie en belastingheffingen. Netjes geregeld.
Nu Nederland, mijn AOW wordt nog steeds door tweeën gedeeld want Brazilië is nog steeds geen verdragsland. Waarom Nederland dat doet is mij een volstrekt raadsel omdat men heeft uitgesproken dat men eenzijdig het verdrag als geldig ziet. Ik kan nog steeds de AOW niet importeren bij de INSS en moet dus over die inkomsten zorgen dat ik op de juiste wijze handmatig belastingaangifte doe. Dan mag je nog gaan uitrekenen waar je je heffingskorting gaat laten vallen. Op je kleine pensioen of op je AoW?
Kortom, extreem ingewikkelde problematiek waar je als normaal mens niet doorheen komt.
Het lijkt mij ook stug dat men over het belastingverdrag gaat onderhandelen. Dat is nagenoeg identiek aan het Zwitserse en andere EU landen.
Dat is dus precies wat ik zeg. Er is geen werkend verdrag sociale zekerheid Nederland-Brazilie.
Het is heel simpel er is helemaal geen belastingverdrag omdat nog niets getekend is. Er zijn alleen onderdelen waarop overeenkomst is waardoor Nederland en ook Brazilië zijn burgers en bedrijven al bepaalde voordelen kan bieden omdat het daar voldoende zekerheid denkt te hebben dat de aangeleverde gegevens van de belastingplichtige te controleren zijn. En omdat Brazilië op andere onderwerpen niet kan of wil meewerken is de rest nog niet rond. En doordat er geen handtekeningen zijn kunnen ze ook nog besluiten ook met deze service te stoppen.Waarom Nederland dat doet is mij een volstrekt raadsel omdat men heeft uitgesproken dat men eenzijdig het verdrag als geldig ziet.
Voor de aow willen ze kunnen controleren of je bijvoorbeeld wel of niet met iemand samenwoont. Of getrouwd bent. En als dat niet goed te controleren is gaat men ervanuit dat dit het geval is.
En dat dit er dan het voornemen is dat het verdrag er hetzelfde gaat uitzien als met bestaande landen is toch geen argument dat het er al is?
Maar lees het zelf eens bij de overheid:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... gverdragen