Einde bankgeheim Brazilië/ Einde PIx
Re: Einde bankgeheim Brazilië/ Einde PIX?
En de Receita Federal probeert de brand te blussen.
Als dit vlam vat betekent het het einde van het uiterst succesvolle PIX systeem. Wat een extreem domme zet van deze regering.
https://g1.globo.com/economia/noticia/2 ... ampaign=g1
Als dit vlam vat betekent het het einde van het uiterst succesvolle PIX systeem. Wat een extreem domme zet van deze regering.
https://g1.globo.com/economia/noticia/2 ... ampaign=g1
Re: Einde bankgeheim Brazilië
De ondernemer zou zelfs zonder problemen meer korting kunnen geven en dan nog steeds beter af zijn.
Maar ja, vandaag zouden de nieuwe cryptoregels worden gecommuniceerd door de centrale bank. De vrijstelling voor aangifte was tot nu toe RS35.000 per maand. Maar om de een of andere reden :kkkk is er vandaag niets gecommuniceerd.
Op facebook wordt deze foto al voor tientallen verschillende locaties geclaimd.
De maaltijdbezorger vroeg gisteren expliciet om contant geld. Hoefde zelfs de bezorgkosten niet te betalen dus dat was een dikke fooi voor de motoboy.
En dat terwijl in het verleden ook de debet, credit en pix betaling gewoon op de bankrekening vielen en daarmee al bekend waren. Toen de optie kwam vd CPF op de rekening zag je ook een hele hoopt fake nieuws en nu gebeurt weer het zelfde.
En daar gaan we.
De-Pix.
De-Pix is een Braziliaanse stablecoin, wat inhoudt dat de digitale Real wordt gedekt door een echte real door middel van bijvoorbeeld staatsobligaties.
De-Pix kan worden gebruikt op de tweede laag van het Bitcoinprotocol.
Voor de gebruiker is dat allemaal irrelevant, die heeft gewoon een app waar hij een saldo in reais heeft die gewoon net zoals een Pix gebruikt kunnen worden.
Het grote voordeel. Geen Know your customer, geen bank, geen gezeik. Contant geld zoals contant geld albeeuwenlang bedoeld is.
https://x.com/BuildwBitcoin/status/1868 ... 9S45g&s=19
De-Pix.
De-Pix is een Braziliaanse stablecoin, wat inhoudt dat de digitale Real wordt gedekt door een echte real door middel van bijvoorbeeld staatsobligaties.
De-Pix kan worden gebruikt op de tweede laag van het Bitcoinprotocol.
Voor de gebruiker is dat allemaal irrelevant, die heeft gewoon een app waar hij een saldo in reais heeft die gewoon net zoals een Pix gebruikt kunnen worden.
Het grote voordeel. Geen Know your customer, geen bank, geen gezeik. Contant geld zoals contant geld albeeuwenlang bedoeld is.
https://x.com/BuildwBitcoin/status/1868 ... 9S45g&s=19
Re: Einde bankgeheim Brazilië/ Einde PIx
Titel even aangepast. De impact van deze beslissing om volledige controle over alle banktransacties te krijgen is enorm.
Het afgelopen weekend was gezellig met drie keer de mogelijkheid om met totaal verschillende mensen lekker ontspannen over allerlei zaken te ouwehoeren. Het onderwerp Pix kwam consistent ter sprake.
Vrijdag: goede vrienden en familie uit onze wijk in Maracanaú/Fortaleza. Ambtenaren, middenkader bedrijfsleven, Guardia Civil, gepensioneerden, caseiro. Ach je, hoe gaat seu Antônio dat doen van het lokale buurtsupertje en delegado Maria met een veel te dure autonen een te groot huis?
Pix. Geen enkel probleem. Nothing to hide. Beetje leedvermaak. Kom op, we nemen nog een duik.
Zaterdag.
Gezelschap ondernemers. Type Highlux, FordRanger, BMX X3 , Jet-ski etc.
Pix. Geweldige oplossing. Geen overvallen meer gehad sinds 2021, geen stelend personeel meer, sterk verbeterde cashflow en controle, minder kosten, minder druk op de loonkosten want het is tegenwoordig salario minimo PLUS Bolsa Familia als minimum salaris. Wat discussies over wie de goedkoopste payment processor is. Ja, wie er wat van gaat merken zijn de kleine krabbelaars met hun MEIs , politici en de handelaren op de Cease. Kom op, we gaan een rondje draaien met de jetski. Die vastgelopen X3 en FordRanger komen vanavond wel. Verder alleen maar lol gehad.
Zondag
Met de buurtgenoten een kruiwagen oesters opgegeten. Taxi amigochauffeur, Bolsa Família ontvangers, pedreiro, eigenaar minirestaurantje, visser, cassiere supermarkt etc.
Man, de hele ochtend en middag over PIX gesproken. Alles kwam aan bod. Hoe behoud ik mijn Bolsa, hoe krijg ik een erfenis uit Rio hier, hoe kan ik met contant geld een nieuwe taxi kopen, ik ga geen Pix meer accepteren voor mijn quentinhos, hoe zit dat met mijn vis die ik zwart verkoop, etc, etc. Dat ging echt de hele tijd maar door.
Het afgelopen weekend was gezellig met drie keer de mogelijkheid om met totaal verschillende mensen lekker ontspannen over allerlei zaken te ouwehoeren. Het onderwerp Pix kwam consistent ter sprake.
Vrijdag: goede vrienden en familie uit onze wijk in Maracanaú/Fortaleza. Ambtenaren, middenkader bedrijfsleven, Guardia Civil, gepensioneerden, caseiro. Ach je, hoe gaat seu Antônio dat doen van het lokale buurtsupertje en delegado Maria met een veel te dure autonen een te groot huis?
Pix. Geen enkel probleem. Nothing to hide. Beetje leedvermaak. Kom op, we nemen nog een duik.
Zaterdag.
Gezelschap ondernemers. Type Highlux, FordRanger, BMX X3 , Jet-ski etc.
Pix. Geweldige oplossing. Geen overvallen meer gehad sinds 2021, geen stelend personeel meer, sterk verbeterde cashflow en controle, minder kosten, minder druk op de loonkosten want het is tegenwoordig salario minimo PLUS Bolsa Familia als minimum salaris. Wat discussies over wie de goedkoopste payment processor is. Ja, wie er wat van gaat merken zijn de kleine krabbelaars met hun MEIs , politici en de handelaren op de Cease. Kom op, we gaan een rondje draaien met de jetski. Die vastgelopen X3 en FordRanger komen vanavond wel. Verder alleen maar lol gehad.
Zondag
Met de buurtgenoten een kruiwagen oesters opgegeten. Taxi amigochauffeur, Bolsa Família ontvangers, pedreiro, eigenaar minirestaurantje, visser, cassiere supermarkt etc.
Man, de hele ochtend en middag over PIX gesproken. Alles kwam aan bod. Hoe behoud ik mijn Bolsa, hoe krijg ik een erfenis uit Rio hier, hoe kan ik met contant geld een nieuwe taxi kopen, ik ga geen Pix meer accepteren voor mijn quentinhos, hoe zit dat met mijn vis die ik zwart verkoop, etc, etc. Dat ging echt de hele tijd maar door.
Erg zwaar voor je en dan tegelijkertijd ook nog vrijwel het hele weekend lang online zijn!
In Nederland is die discussie al lang verloren. Ze maken het eerst extreem goedkoop en makkelijk voor de klanten zodat die door hun keuze van beschikbaarheid de verkopers in een heel lastig parket brengen qua concurrentie positie. Dan maken ze het storten en wisselen bij de banken extreem duur tot de spaarpot van de kinderen aan toe. En als iedereen het gebruikt gaan ze voorzichtig de pinkosten ook bij de klant introduceren.
Misschien heeft Brazilië geluk en is de weerstand dermate groot dat het daar niet zo goed lukt. In Duitsland ondervind digitaal geld ook veel meer weerstand. Maar die hebben dan wel als voordeel dat je niet zo vaak wordt geconfronteerd met een crimineel die je geld fysiek afpakt.
Misschien heeft Brazilië geluk en is de weerstand dermate groot dat het daar niet zo goed lukt. In Duitsland ondervind digitaal geld ook veel meer weerstand. Maar die hebben dan wel als voordeel dat je niet zo vaak wordt geconfronteerd met een crimineel die je geld fysiek afpakt.
Kreeg net een brief binnen van het Nederlandse consulaat met de volgende tekst:
Nu is bovenstaande informatie incorrect, maar wat in ieder geval niet mogelijk is dat je met contant geld betaalt.Lembrando que o pagamento poderá ser feito somente com cartão de crédito (visa ou mastercard) liberado para pagamentos internacionais (ou um cartão holandês), pois o sistema de pagamento é holandês. A taxa inclui o pedido do passaporte, o envio pelos correios e a taxa MVA do serviço.
14,9% minder PIX boekingen, aldus O Globo. En dat zou dan de schuld zijn van fakenews zij, aldus deze jornalista. Geloof dat ze wel tien keer het woord "fakenews" gebruikt.
Maar het feit dat de Receita Federal transacties boven de RS5000 per maand gaat monitoren is helemaal geen fakenews.
Dat er een golpe is geweest waarbij mensen gestimuleerd werden om geld over te maken omdat hun rekening anders zou worden geblokkeerd, dat is is ook geen fakenews.
https://x.com/GloboNews/status/18795042 ... 25kfA&s=19
Maar het feit dat de Receita Federal transacties boven de RS5000 per maand gaat monitoren is helemaal geen fakenews.
Dat er een golpe is geweest waarbij mensen gestimuleerd werden om geld over te maken omdat hun rekening anders zou worden geblokkeerd, dat is is ook geen fakenews.
https://x.com/GloboNews/status/18795042 ... 25kfA&s=19
Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat Lula toch nog met een wijziging zal komen want in het verleden is hij wel meer van standpunten teruggekeerd als hij merkte hoe nadelig die voor zijn populariteit waren.
E.e.a gaat natuurlijk ook niet over directe belastingen op Pix-transacties, alhoewel men doet voorkomen of dát het (onbestaande) probleem is, maar om de jaarlijkse belastingopgaven door Brazilianen en ingezetenen.
https://veja.abril.com.br/economia/pix- ... fake-news/
E.e.a gaat natuurlijk ook niet over directe belastingen op Pix-transacties, alhoewel men doet voorkomen of dát het (onbestaande) probleem is, maar om de jaarlijkse belastingopgaven door Brazilianen en ingezetenen.
https://veja.abril.com.br/economia/pix- ... fake-news/
Nee, daar gaat het natuurlijk niet over. Maar O Globo en andere traditionele media brengen bijna uitsluitend dit narratief en benadrukkenndat het fakenews is.
Men laat consistent na dat dit niet het probleem is waar iedereen op aan slaat. Het gaat erom dat er geen bankgeheim meer is en dat de overheid nu zelfs bij zeer kleine bedragen volledig inzicht krijgt in de dagelijkse transacties.
Brazilie beweegt zich steeds meer naar een autoritaire politiestaat waar individuele vrijheden nauwelijks meer een plaats hebben.
We zien dat de vrijheid van meningsuiting steeds verder wordt ingeperkt. Sociale media zijn verboden of wordt het leven zuur gemaakt. Lichamlijk onschendbaarheid is allang begraven. De president heeft geen enkel probleem om met internationale bandieten en terreurorganisatie samen te werken.
Ze hebben nog veel stappen te gaan om de politie staat Europa in te halen.
Globo Lixo
De oorspronkelijke tekst was dus:
Als de wiederweerga heeft Globolixo de tekst verandert van "accuse" naar "sugere que", ofwel van beschuldiging naar de suggestie doen uitgaan.
Helaas snappen ze bij GloboLixo dat je wel de tekst kunt aanpassen, maar dat de oorspronkelijke "snippet" met de oorspronkelijke tekst blijft staan. Dat is ook de tekst overigens waar zoekmachines en AI-bots op aanslaan.
Ach ja, als je RS300 miljoen belastinggeld krijgt toegeschoven van Lula dan komt het allemaal niet zo nauw meer.
De oorspronkelijke tekst was dus:
Daar kwamen dus binnen vijf minuten community notes op, want parlementariër Nikolas Ferreira heeft juist voor 140 miljoen Brazilianen (via het Meta platform Instagram) gezegd dat het NIET gaat om het belasten van Pix betalingen.Vídeo em que Nikolas Ferreira accuse Lula de querer taxar Pix ultrapassa 100 milhões de visualizações
Als de wiederweerga heeft Globolixo de tekst verandert van "accuse" naar "sugere que", ofwel van beschuldiging naar de suggestie doen uitgaan.
Helaas snappen ze bij GloboLixo dat je wel de tekst kunt aanpassen, maar dat de oorspronkelijke "snippet" met de oorspronkelijke tekst blijft staan. Dat is ook de tekst overigens waar zoekmachines en AI-bots op aanslaan.
Ach ja, als je RS300 miljoen belastinggeld krijgt toegeschoven van Lula dan komt het allemaal niet zo nauw meer.
Als de gemiddelde Braziliaanse bevolking een IQ van rond de 90 hebben dan betekent dat er een groep van 25% is die je als halfje zou kunnen bestempelen. En om die groep, die vatbaar is voor nepnieuws, te bereiken heeft de Centrale Bank bedacht dat het goed is om op deze manier een boodschap.te communiceren:
Betwijfel of het effectief is. Ik kwam er niet doorheen. Maar wat ik mis is dat er natuurlijk wel sprake was van het monitoren van transacties boven de RS5000. Waarom dat feit niet wordt genoemd is mij een raadsel.
https://x.com/BancoCentralBR/status/187 ... Bw1Hw&s=19
Betwijfel of het effectief is. Ik kwam er niet doorheen. Maar wat ik mis is dat er natuurlijk wel sprake was van het monitoren van transacties boven de RS5000. Waarom dat feit niet wordt genoemd is mij een raadsel.
https://x.com/BancoCentralBR/status/187 ... Bw1Hw&s=19
Ik zie hier maar ook op straat wel heel veel berichten dat de overheid de slag verloren zou hebben, en de controles van de baan. Iets wat zowel de overheid als de tegenstanders druk verspreiden.
Ik vraag me sterk af of dit wel het geval is. De automatische alarmbellen zijn eruit gehaald. Wat het voor de overheid wat makkelijker maakte om te selecteren wie wel en wie niet te controleren. Wat door beschikbare capaciteit een grote hulp zou zijn. Maar ik betwijfel sterk of daardoor de mogelijkheid tot controle is verdwenen door zowel de overheid als de financiële instelling in dit geval Pix.
Als je bijvoorbeeld buitenlandse bewegingen met geld maakt heb je wel van deze grenswaarden waarbij je automatisch vragen krijgt. Blijf je daaronder dan is het risico op vragen klein. Maar je blijft de kans houden om eerst vragen te moeten beantwoorden voordat de transfer daadwerkelijk plaatsvindt. Je loopt zelfs de kans dat ze je geld gijzelen totdat je de overheid of de bank hebt overtuigd dat je legaal handeld.
Is de mogelijkheid tot controle bij Pix helemaal niet meer mogelijk, zoals wordt gesuggereerd, maar door de overheid niet wordt uitgesproken?
Ik vraag me sterk af of dit wel het geval is. De automatische alarmbellen zijn eruit gehaald. Wat het voor de overheid wat makkelijker maakte om te selecteren wie wel en wie niet te controleren. Wat door beschikbare capaciteit een grote hulp zou zijn. Maar ik betwijfel sterk of daardoor de mogelijkheid tot controle is verdwenen door zowel de overheid als de financiële instelling in dit geval Pix.
Als je bijvoorbeeld buitenlandse bewegingen met geld maakt heb je wel van deze grenswaarden waarbij je automatisch vragen krijgt. Blijf je daaronder dan is het risico op vragen klein. Maar je blijft de kans houden om eerst vragen te moeten beantwoorden voordat de transfer daadwerkelijk plaatsvindt. Je loopt zelfs de kans dat ze je geld gijzelen totdat je de overheid of de bank hebt overtuigd dat je legaal handeld.
Is de mogelijkheid tot controle bij Pix helemaal niet meer mogelijk, zoals wordt gesuggereerd, maar door de overheid niet wordt uitgesproken?
Uiteindelijk worden de bewegingen van het geld toch gekruisd na de belastingaangiftes en kan men zien hoe de geldstromen en stroompjes gelopen zijn.Is de mogelijkheid tot controle bij Pix helemaal niet meer mogelijk, zoals wordt gesuggereerd, maar door de overheid niet wordt uitgesproken?
Volgens mij was de oude wetgeving al met een limiet van RS2000 bij het systeem met DOCS en Ted's.
Die grenswaarden bij geldtransfers uit het buitenland betreffen witwassen en terrorismebestrijding. Dat wordt door een aparte organisatie afgehandeld, maar ook hierbij geldt dat de burger direkt als crimineel wordt gezien. Ik heb dat vorig jaar mogen aanvaarden toen ik een bedrag boven de limiet moest overmaken voor de aankoop van een nieuwe auto. Helemaal gek werd ik ervan. Of ik mijn belastingaangifte Nederland kon overleggen? Ja, die heb ik niet want mijn wereldinkomen wordt in een ander land belast. Maar waarom ik dan niet via een rekening uit dat land betaal? Omdat dat land Brazilië is en ik hier juist geen reais heb, de reden van de overboeking. En steeds meer vragen die onmogelijk te beantwoorden waren. En dat ging vier weken zo door met Wise, Banco Central en de Braziliaanse correspondent bank van Wise.
Kort verhaal kort. Zodra je ergens je CPF achterlaat weet mag je ervan uitgaan dat de belastingdienst weet waaraan je je geld uitgeeft.
Waarom de overheid wil weten of en aan welke advocaat ik welke hoeveelheid geld spendeer is mij een volstrekt raadsel.
Datzelfde geldt voor mijn uitgaven aan medicijnen bij de apotheek. Het gaat de overheid werkelijk niets aan of ik wel of geen medicijnen gebruik, welke medicijnen dat zijn en hoeveel ik daarvan koop.
Het gaat een overheid helemaal niets aan. Ik vul het aan het eind van het jaar wel of niet op mijn belastingaangifte als totaalbedrag. Willen ze een steekproef uitvoeren dan is dat prima. Maar dat is iets heelbanders als een volledige controle over al uitgaven.