Einde bankgeheim Brazilië/ Einde PIx
Einde bankgeheim Brazilië/ Einde PIx
De Braziliaanse belastingdienst gaat alle betalingen met kredietkaart en Pix monitoren.
De officiële communicatie is dat het alleen voor bedragen boven de RS5000 gaat maar dat is onzin. Onbegrijpelijk dat O Globo en de andere oude media mee gaan in dat narratief en haar lezers niet informeert hoe het echt zit.
Defacto is het Braziliaanse bankgeheim afgeschaft.
De officiële communicatie is dat het alleen voor bedragen boven de RS5000 gaat maar dat is onzin. Onbegrijpelijk dat O Globo en de andere oude media mee gaan in dat narratief en haar lezers niet informeert hoe het echt zit.
Defacto is het Braziliaanse bankgeheim afgeschaft.
Re: Einde bankgeheim Brazilië
Zoals ik al eerder zei over Pix maar ook over faciliteren van crypto dat de overheid alleen belang heeft om die systemen te faciliteren is om geldstromen te monitoren.
En ze zullen heus niet elke betaling meteen gaan controleren. Dit zal inderdaad wel beperkt zijn tot boven een bepaald bedrag.
Maar als ze je betrappen in een duur voertuig of bij crimineel gedrag heb je best kans dat ze al je digitale betalingen nagaan en je een terugbetaling verplichting tegemoet kan zien van het gedeelte wat je niet kan verantwoorden.
En bij de belasting aangifte idem dito. Val je toevallig, of door een verdachte aangifte in de controle groep. Zullen ze dit ook doen.
In Nederland zie je dit ook vaak gebeuren wanneer je gebruik maakt van uitkeringen en toeslagen. Maar als de overheid ze blijft gebruiken om stemmen te kopen, loop je in Brazilië wat minder risico.
Bovendien is het in het begin vaak gratis. Maar als het eenmaal is ingeburgerd en je voor veel zaken niet eens meer kunt betalen in cash. Gaan ze ook nog kijken hoeveel kosten ze kunnen rekenen bij eerst de verkoper die dit niet mag doorberekenen, maar later ook bij de klant en mag het ineens wel.
En ze zullen heus niet elke betaling meteen gaan controleren. Dit zal inderdaad wel beperkt zijn tot boven een bepaald bedrag.
Maar als ze je betrappen in een duur voertuig of bij crimineel gedrag heb je best kans dat ze al je digitale betalingen nagaan en je een terugbetaling verplichting tegemoet kan zien van het gedeelte wat je niet kan verantwoorden.
En bij de belasting aangifte idem dito. Val je toevallig, of door een verdachte aangifte in de controle groep. Zullen ze dit ook doen.
In Nederland zie je dit ook vaak gebeuren wanneer je gebruik maakt van uitkeringen en toeslagen. Maar als de overheid ze blijft gebruiken om stemmen te kopen, loop je in Brazilië wat minder risico.
Bovendien is het in het begin vaak gratis. Maar als het eenmaal is ingeburgerd en je voor veel zaken niet eens meer kunt betalen in cash. Gaan ze ook nog kijken hoeveel kosten ze kunnen rekenen bij eerst de verkoper die dit niet mag doorberekenen, maar later ook bij de klant en mag het ineens wel.
Waar bemoeit de overheid zich mee?
Met jou leven. En als er geen overheid is geld het recht van de sterkste. Wat maakt jou zo zeker dat je dan overleefd of dat je meer welvaart zou hebben? De sterkste maken zich niet zo druk over wat er in hun woonland gebeurt qua overheid. Die creëren zelf wel de gemeenschap waar ze in willen wonen inclusief invloed op de overheid. Of van de mensen die ervoor kiezen te emigreren verhuizen gewoon naar een betere plek.
Het voorbeeld van de Amish laat juist zien dat dit niet zo is. Bij de nog overgebleven indianenstammen zie je dat er ook geen overheid nodig is. In Zwitserland zie je ook dat de overheid door de bevolking zo klein mogelijk wordt gehouden en dat men gezamenlijk de problemen oplost. Een rijk verenigingsleven en zorg voor elkaar.
Nee, klopt. De overheid loopt immers altijd in de weg. Het lukt ze ook zelden om iets goed te doen.
Overleven, in de meest letterlijke zin lukt me zonder problemen. Ruim voldoende eten, drinken en energie komt van eigen erf en dan blijft er nog voldoende over om weg te geven. Veiligheid is denk ik beter gewaarborgd zonder corrupte burgemeesters, wethouders en politiefunctionarissen.
Meer welvaart zegt mij niet zoveel en is voor mij geen streven. Ik vind het prima als andere mensen hun dromen najagen overigens maar ik hecht daar nauwelijks waarde aan. Wat dat betreft voel ik wel verwantschap met die Amish.
Tientallen miljoenen mensen per jaar nemen die beslissing al dan niet vrijwillig.
Ik dacht dat ze dit allang deden ook via Coaf:
https://investnews.com.br/guias/coaf-la ... -dinheiro/
Je weet toch ook dat ze in de banken meekijken om te zien of je geen belasting ontduikt.
https://investnews.com.br/guias/coaf-la ... -dinheiro/
Je weet toch ook dat ze in de banken meekijken om te zien of je geen belasting ontduikt.
Coaf gaat meer over het Internationaal witwassen.
Waar het hier om gaat is dat de Braziliaanse belastingdienst en dus de overheid, een volledig inzicht krijgt in jouw financien krijgt.
Het gaat de overheid geen donder aan welke politieke partij ik steun, welke apparatuur ik koop, welke diensten ik afneem.
Het is vergelijkbaar met de Financial Intelligence Unit van Nederland die zeg maar de "politieorganisatie" achter de WWft wetgeving is.Para exemplificar uma transação “anormal”, temos um caso de 2022, em que um cliente de uma instituição financeira havia realizado uma movimentação de R$ 1 milhão, sem que houvesse justificativa para a operação. Ao perceber a discrepância, a instituição informou o Coaf.
Waar het hier om gaat is dat de Braziliaanse belastingdienst en dus de overheid, een volledig inzicht krijgt in jouw financien krijgt.
Het gaat de overheid geen donder aan welke politieke partij ik steun, welke apparatuur ik koop, welke diensten ik afneem.
O Conselho de Controle de Atividades Financeiras (Coaf) é um órgão do Ministério da Economia que tem como principais atribuições:
Monitorar e analisar informações financeiras
Identificar movimentações financeiras suspeitas
Prevenir e combater atividades ilícitas, como lavagem de dinheiro, financiamento do terrorismo e corrupção
Cooperar com autoridades competentes, como a Polícia Federal e o Ministério Público
Produzir relatórios de inteligência financeira
Promover a educação e a conscientização sobre a prevenção e o combate à lavagem de dinheiro e ao financiamento do terrorismo
O Coaf foi criado durante as reformas econômicas do governo de Fernando Henrique Cardoso.
Het COAF reageert op verdachte of niet normaal geachte geldtransacties/overschrijvingen, enz. Om dit te kunnen vaststellen kijkt men in de registers van banken en dat gebeurt al langer.
Ook de belastingdienst heeft inzicht in bankbewegingen, betalingen, inkomsten, overschrijvingen enz. en gegevens worden ook met elkaar gekruisd.
Monitorar e analisar informações financeiras
Identificar movimentações financeiras suspeitas
Prevenir e combater atividades ilícitas, como lavagem de dinheiro, financiamento do terrorismo e corrupção
Cooperar com autoridades competentes, como a Polícia Federal e o Ministério Público
Produzir relatórios de inteligência financeira
Promover a educação e a conscientização sobre a prevenção e o combate à lavagem de dinheiro e ao financiamento do terrorismo
O Coaf foi criado durante as reformas econômicas do governo de Fernando Henrique Cardoso.
Het COAF reageert op verdachte of niet normaal geachte geldtransacties/overschrijvingen, enz. Om dit te kunnen vaststellen kijkt men in de registers van banken en dat gebeurt al langer.
Ook de belastingdienst heeft inzicht in bankbewegingen, betalingen, inkomsten, overschrijvingen enz. en gegevens worden ook met elkaar gekruisd.
Gedeeltelijk waar. Twee keer per jaar, 30 juni en 31 december worden de banksaldo door de banken gedeeld. De bankbewegingen waren tot nu toe ontoegankelijk voor de belastingdienst muv gerechtelijk bevel. Maar men had natuurlijk altijd wel de Nota Fiscal van grote aankopen. Bij de Atacadaos wilde men al bij aankopen boven de RS200 een CPF. Die kregen ze altijd wel, maar niet de mijne.
Maar nu heeft men direct toegang tot nagenoeg alle bankdata. Die RS5000 geldt niet per overschrijving maar over een tijdsperiode, volgens mij een maand.
Volstrekte waanzin.
De boomerang komt keihard terug. De Braziliaanse belastingdienst stuurt deze pushmelding uit op X.
https://x.com/secomvc/status/1877471513 ... dWUAg&s=19
Ik denk dat ook op Facebook, TikTok en Instagram dergelijke meldingen zijn.
Er is een aardige revolte aan het ontstaan. Het gesprek van de avond in de lokale bar was wederom dit onderwerp.
En waar de uitbaatster van het barretje prominent een QR code had geplaatst om zodoende PIX betalingen te ontvangen was die vandaag verwijderd.
Edit: het is dus niet de belastingdienst, maar de president zelf, via zijn secretariaat van sociale media (Secom).
Kortom: paniek
https://x.com/secomvc/status/1877471513 ... dWUAg&s=19
Ik denk dat ook op Facebook, TikTok en Instagram dergelijke meldingen zijn.
Er is een aardige revolte aan het ontstaan. Het gesprek van de avond in de lokale bar was wederom dit onderwerp.
En waar de uitbaatster van het barretje prominent een QR code had geplaatst om zodoende PIX betalingen te ontvangen was die vandaag verwijderd.
Edit: het is dus niet de belastingdienst, maar de president zelf, via zijn secretariaat van sociale media (Secom).
Kortom: paniek
Mijn stamkroeg haalde 20 jaar geleden al een gedeelte van zijn drank in de supermarkt of in Duitsland omdat de belastingdienst wel eens een audit hield om te kijken of alles wel netjes aan de belastingdienst wordt opgegeven. En dan nog is het alleen mogelijk wanneer een substantieel gedeelte van de klanten in cash betaald. En je dit zelf niet stort maar ook cash uitgeeft. Dus alles via pix of via Uber of Booking bijvoorbeeld verdienen en niet opgegeven gaat ook in Brazilië op een gegeven moment vervelende consequenties geven. Ongeacht beloftes dat ze dit nooit zullen koppelen.
Het versterkt de "low trust society", vergroot de polarisatie verder en heeft hoogstwaarschijnlijk negatieve economische consequenties.
Een overheid die haar burgers niet vertrouwt kan niet verwachten dat de burgers de overheid vertrouwen.
Het is de volgende stap in een steeds onvrijere samenleving, die telkenmale steeds meer kenmerken van een dictoriaal regime begint te krijgen. De taktiek van de kikkers in de pan met steeds warmer wordend water wordt gebruikt. Steeds kleine maar zeer ingrijpende stapjes.
Het gaat een overheid niets aan wat ik met mijn geld doet. Wat ik bespreek met pastoor, rabijn of dominee is tussen ons.
Wat er in mijn medisch dossier staat en welk prikje ik wel of niet neem is iets tussen mij en mijn dokter.
Wat ik met mijn advocaat bespreek is iets tussen ons beiden. Daar heeft de overheid niets mee te maken.
Enz.
Goede controle is gewoon een belangrijk ding in invoeren en uitvoeren van de wetten. In dit geval belasting en uitkeringen.
Waarom zou de overheid moeten weten waar ik mijn geld aan besteed?
Ik doe ieder jaar mijn belastingaangiftes waar ik moet opgeven wat mijn saldos zijn op de bankrekeningen, welke inkomsten ik heb genoten en welke bezittingen ik heb.
Door nu alle transacties te monitoren zit je dus gewoon ongemerkt in een dictatuur.
Ik doe ieder jaar mijn belastingaangiftes waar ik moet opgeven wat mijn saldos zijn op de bankrekeningen, welke inkomsten ik heb genoten en welke bezittingen ik heb.
Door nu alle transacties te monitoren zit je dus gewoon ongemerkt in een dictatuur.
Dus moeten we jou en elke andere Braziliaan maar gewoon op zijn blauwe ogen geloven?Ik doe ieder jaar mijn belastingaangiftes waar ik moet opgeven wat mijn saldos zijn op de bankrekeningen, welke inkomsten ik heb genoten en welke bezittingen ik heb.
Ja, ik ben geen crimineel en vind het een slechte zaak dat de overheid mij defacto als crimineel ziet. Met de gegevens die ik naar eer en geweten verstrek heeft de Belastingdienst voldoende informatie. Het is absoluut.onnodig om.mijj dagelijkse.uutgaven te monitoren.
Maar als de overheid mij niet vertrouwt, wat zou dan één reden zijn dat ik de overheid moet vertrouwen?
Net zoals jij de overheid per definitie wantrouwd doen ze dat ook bij jou. Tevens is het waarschijnlijk niet zo dat ze iedere transactie na pluizen. Maar steekproefsgewijs dit af en toe controleren. En er zullen vast wel systemen ingebouwd worden waardoor de kans op controle groter of kleiner wordt. Wat ook veel gevaren met zich meebrengt. Maar uiteindelijk zal een overheid en de mogelijkheden moeten hebben, en de wil dit uit te voeren en zorgvuldig en eerlijk om de zaak niet uit de hand te laten lopen.
En dat kan naar mijn mening in Brazilië een heel stuk beter. En zal nodig zijn wil je nog iets van sociale voorzieningen die betaalbaar zijn overeind te houden.
En dat kan naar mijn mening in Brazilië een heel stuk beter. En zal nodig zijn wil je nog iets van sociale voorzieningen die betaalbaar zijn overeind te houden.
Er is voldoende reden voor een burger om de overheid per definitie te wantrouwen. Ik noem alleen maar een Toeslagenaffairre of de Weapons of mass destruction van president Bush.
Of nog recenter het weigeren van de Britse arbeiderspartij om de misdaden tegen kinderen te onderzoeken.
Als een overheid haar burgers bij voorbaat wantrouwt zie.ik niet in hoe burgers ook maar iets voor die overheid willen doen.
Of nog recenter het weigeren van de Britse arbeiderspartij om de misdaden tegen kinderen te onderzoeken.
Als een overheid haar burgers bij voorbaat wantrouwt zie.ik niet in hoe burgers ook maar iets voor die overheid willen doen.
Laten we kijken hoe succesvol het beleid van Milei is. Dat ziet er veelbelovend uit. Als het werkt is het een goede blauwdruk voor Brazilië.
Faz o L.